HTML

Csoportterápia

  • Kopó: Annak a paradox helyzetnek mi a feloldása, hogy a felújításhoz tőke kell, az meg az önkormányzatna... (2021.12.21. 01:47) Faszádizmus
  • ATCG: Csak a csönd (2019.07.30. 00:21) Outdoor
  • maroz: @KUNTYI: Ötmillió forintot azért nem akkora kunszt elhasználni, például felteszed a ruletten a pir... (2016.11.25. 05:42) A napelem haszna Magyarországon
  • maroz: @annamanna: Nézd meg, hogy kik és mire használhatják ezt a bringát. Nézd meg a motorját: 0,25 kW a... (2016.04.19. 12:51) Zöld rendszám
  • bontottcsirke: @dr Smittpálelnökúr: Ezaz! Rekesszz ki mindenkit, aki nem a haverod! Így szép a demokrácia. (2016.02.07. 13:02) Demokratikus ellenzék

Egy másik segglyuk

segglyukbanner.png"A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, és senki sem kíváncsi a másikéra."



Irl kommentelnél? Gyere a Gólyába!

golya.jpg

Ambulánsan kezeltek száma

Címkék

alföldi (2) államadósság (1) államcsőd (1) államforma (1) ami még egy blogon is ciki (1) aranyszalag minőség (1) a létezés magyar minősége (15) ballib (13) balliberális értelmiségi elit krémje (2) bizalom (4) bloglossza (31) bürokrácia (1) chiken game (1) cigány (1) civil (17) civilek (6) civil politizálás (1) demokrácia (1) égés (1) egyéb ápoltak (7) egyetemfoglalás (1) életvilág (4) elit (20) ellenzék (1) emlékezés (1) emlékezés-biznisz (1) eperjes károly (1) építészet (1) erkölcs (6) erőss zsolt (1) érték (15) értelmiségi elit (6) etatizmus (2) felelősségvállalás (1) fellegi (1) felsőoktatás (1) fidesz (1) fogyasztóvédelem (2) gasztroezmegaz (1) gasztronómia (4) giró szász (1) gyereknevelés (1) győzelmi jelentés (1) gyurcsány (3) g pont (1) háború (1) hallgatói érdekképviselet (2) hatalom (6) hazugság (1) helyreigazítás (1) hétköznapi apróságok (2) hétvége (17) homofóbia (1) horsefuckers pride (1) igazságosság (1) indulatposzt (1) jobbik (2) jogállam (5) jövőkép (17) kisember (10) kiss péter (1) konzervativizmus (1) kormány (1) kormányzás (3) kövér (1) középosztály (1) kreativitás (2) kultúra (2) lányomnak mondom (1) lázár (1) lengyel lászló (1) levelező tagozat (3) liberális demokrácia (1) lmp (1) magánügy (1) magyar gasztronómiai egyesület (1) magyar narancs (2) matolcsy (1) mazsihiszti (1) média (11) migráció (1) milla (1) mszp (5) munka (1) náci (2) nacionalizmus (1) nemzeti középosztály (1) nyitottakvagyunk (1) oktatás (13) orbánizmus (10) palotaőrség (1) pártállam (3) pártpolitizálás (11) pénzért bármit (1) pintér (1) plágium (2) polgár (1) polgárosodás (3) pozsonyi ádám (1) progresszió (1) rendszerváltás (2) románia (5) schmitt pál (6) selmeczi (1) szabadság (1) szanyi tibor (6) szíria (1) szőkenő (1) tarlós (1) társadalom (25) TGM (1) tudomány (3) tv2 (1) ünnep (4) vágó istván (1) választás (1) vallás (1) vélekedéseink (1) vendégposzt (1) vicc (2) vidéki tanácselnök (1) zárszó (1) zászlóégetés (1) zombiszdsz (1) zsidó (3) Címkefelhő

Házirendetlenség

Csak úgy, miheztartás végett

-Doktor úr, nagyon fog fájni?
-Igen. Mégis, mit képzel, ha jól esne akkor magunknak csinálnánk!

Ezt a blogot magamnak csinálom, hogy jól essen. Ne vedd el ezt tőlem. Ne agitálj, mert nem érdekel. Ne mondd el nekem, hogy elfogult vagyok, mert ezt én is tudom. Igen, ezen a blogon elfogultan írok, ezt nem is tagadom. Azt gondolom ugyanis, hogy jobb, ha felismerem és figyelek a saját elfogultságomra, mint ha letagadnám és állítanám, hogy az elfogult véleményem elfogulatlan.

Ne agitálj, ne próbálj meg legyőzni, hanem beszélgess velem. Ha akarsz. Próbáld megismerni a gondolkodásomat, cserébe én is igyekezni fogok megismerni a tiedet. Attól még nem dől össze a világ, ha ugyanarról a szeletkéjéről te meg én másként gondolkodunk. 

Ha beszélgetni szeretnél velem, akkor vedd figyelembe, hogy engem a dolgok érdekelnek és nem annyira a vélemények. Épeszűbbnek tartom magukról a dolgokról beszélgetni, vitázni, mint a véleményekről.

Nem különösebben zavar, ha minősítesz, nem szeretnék innen semmit se kitörölni, se kitiltani senkit, de arra kérlek, hogy a többi ápoltat ne minősítsd. Szeretném, ha ez egy komfortos diliház maradna, zártosztály nélkül.  

Köszönöm, és érezd rosszul magad nálunk!

Pörköltszaft

2013.11.11. 21:25 | maroz | 19 komment

Címkék: gasztronómia

Az élet értelmén időnként elmerengeni jó dolog. Persze van úgy is, amikor nem jó dolog. Az élet értelmén elmerengeni olyan, mint kőlevest enni. Ha ezt a mondatomat nem nyúlja le Coelho, akkor semmi értelme az életnek. A kőlevesben az élet értelmén merengés a kő. A kőleves természetesen már pusztán a kőtől is roppant finom lesz, de ha teszünk még belé egy kis ezt meg azt talán nem rontjuk el. Mondjuk egy kis marhanyakat, lábszárt, pofát, ilyesmiket. No meg jóféle pirospaprikát bele. Ungarische paprika, magyarosch konyha, tschikosh, goulash. Az élet értelmén elmerengeni jó dolog, de ha ezt egy tányér szívünknek kedves marhapörkölt mellett tesszük az még annál is jobb dolog.

Nem is nagyon kell hozzá más, csak szívünknek kedves marhapörkölt, de mint minden ebben a régióban ez sem olyan egyszerű, mint elsőre gondolná az ember.

A probléma ott kezdődik, hogy nincs jó marhapörkölt, mint ahogyan nincs jó könyv sem, meg jó zene sem, és persze lehetne sorolni hosszan az élet egyéb apró értelmeit is, amelyekről ugyanez ugyanígy elmondható, nincs köztük olyan, amelyik általában véve, univerzálisan jó lenne, hanem csak olyan van, ami az egyes ember szívének kedves. De mivel kellően (túl?) sok ember él a Földön, ezért szükségszerűen lesz kettőnél lényegesen több olyan ember, akik jó megközelítéssel ugyanazt a könyvet, zenét, filmet, egyebet, és persze főleg ugyanazt a marhapörköltet találják jónak. És hát mi emberek olyanok vagyunk, hogy be nem áll a szánk, így azt is állandóan megbeszéljük, hogy ki mit tart jónak, aminek természetes folyományaként kialakulnak divatok. Nagy örömömre a honi gasztronómiában is beindult egy erős szegmentálódási folyamat, mintha kisebb csoda történt volna, de erről majd talán máskor, a lényeg, hogy sikerült egy ici-picit kiszakadni a léthazugságaink egyikéből, abból, hogy lenne itten nekünk valami világhírű gasztronómiánk. Ugyanaz a helyzet ezzel is, mint a közéletünkkel, ott is a ránk aszalódott léthazugságaink akadályozzák leginkább a továbblépést, hiszen amíg azt hazudjuk, hogy lenne nekünk valamink (baloldalunk, liberálisaink, elitünk, ésatöbbi) addig nem is fogunk tudni továbblépni, hiszen aki azzal áltatja magát, hogy van neki az keresni se fog. A honi gasztronómia egy szeletkéje első lépésként lerúgta magáról a "van" léthazugságát és elkezdett keresni.

Amint az várható volt, talált is. Apránként lettek fogalmaink, lett a kisembernek is "aha"-érzése, amikor előbb megtudta majd meg is tapasztalhatta, hogy a megfelelő húsból a megfelelő technológiával még ő is tud egészen vállalható sztéket sütni. Higgyék el, ez nem olyan triviális, már ugye az, hogy ezzel a tudással bírni. Tudni, hogy nem minden marha húsából lesz finom szték, hogy vannak húsmarha-fajták, és még azok között is micsoda különbségek akadnak! No meg azt is, hogy a marhahús akkor lesz szték-kompatibilis, ha nem ma reggel vágták a jószágot. Igen, nagyon sok embernek az is újdonság, hogy a marhát hetekig kell pihentetni ahhoz, hogy igazán jó legyen. És még kismillió ilyen apróbb-nagyobb tudást kell elsajátítani ahhoz, hogy az ember egyáltalán eljuthasson oda, hogy véleménye lehessen a gasztronómiának erről a vonulatáról. No, de akkor lesz az ember igazán bajban, ha ostoba mód úgy találta, hogy ez neki roppantul ízlik, mert onnantól már leginkább csak olyant szeretne. Itt már súlyos kihívásokkal kell szembesülnie, ugyanis az van, hogy ez is főváros-túlsúlyos, ami Magyarországon beszerezhető az sajnos jellemzően csak és kizárólag Budapesten szerezhető be. Ebből a szempontból egyáltalán nem marhaság az, amivel a marhák Rogánt csesztetik, ez van, mit tehetünk, tudomásul kell vennünk, hogy míg a paraszt falun szarik addig az úr Budapesten eszik, és a kettő állítólag összefügg. Azt mondják, hogy ha a paraszt nem szarik, akkor az úr nem eszik, de tartok tőle, hogy ez fordítva is igaz.

Szóval jó lenne az, ha a tisztes mezőgazdasági termékek megjelennének a városokban is, tudják, van az az izé, a kereskedelem, amit azért találtak ki, hogy a minőségre éhes embernek ne kelljen afféle vadászgató-gyűjtögető előemberként száz kilométereket bejárnia, hanem csak bemegy a boltba és már viszi is haza megsütni. Persze ehhez sok mindennek kéne még összejönnie, például azzal a léthazugságunkkal is le kéne számolnunk, hogy a vidéki ember séróból tud igényes termékeket előállítani. Sajnos ezzel most pont rosszul állunk, megyünk a betegségbe belefelé, hülyítjük magunkat azzal, hogy tanyasi, meg hogy kézműves, és efféle ökörségek, de azért apró reménysugarak itt is vannak. A gasztronómiánk megújításának az érdemi kezdeményezője, a Magyar Gasztronómiai Egyesület ugyanis a fejébe vette, hogy apránként elkezd rendet vágni az alapanyagok között is, és lássuk be, ha valaminek, akkor ennek lenne bőven értelme, hiszen ha egy általam szakértőnek meg- és elismert ítész mondja rá arra a portékára, hogy jó, akkor az már jelent valamit, szemben a "tanyasi", "őstermelői", "kézműves", és egyéb semmitmondásokkal. Az MGE "kitalálta" azt is, hogy a vásárló dolgát hogyan könnyíthetné meg: úgy, ahogyan azt a - például - franciák csinálják már jó ideje, egy megkülönböztető címkével. Ez lett az Aranyszalag Minőség. Egy védjegy, amit olyan terméknek ítélnek oda, ami vitán felül fazékba való.

Én ennek nagyon megörültem, és vártam, hogy no, akkor most hátha. Láttam, hogy elég nyögvenyelősen indul a dolog, de hát mi nem. Olvastam, hogy a paprika-fronton beindult valami, az MGE-sek megkóstolták a felhozatalt és legalább elborzadtak. Arra jutottak, hogy a legjobb magyar paprika itt, a szomszédban, a vajdasági Bezdánban készül, és hogy ami csicsacsomagolásban a boltokban kapható, az bár inkább ne is lenne kapható. Rögtön meg is szavazták a bezdáni paprikának az Aranyszalagot. Ihajj la, kurjantottam, tehát lehet rá számítani, hogy idővel nálunk is kapható lesz, és ha Budapesten, hát ott, ilyen ez a körúton belüli ország, törődjünk bele. Vártam, vártam, időnként oldalba bökögettem a guglit, hátha, aztán ma reggel ismét, és azóta is csak nézek ki a fejemből teljesen bambán.

Mit gondolnak, hol bukkantam elvileg kiskereskedelmi forgalomba is szánt bezdáni paprikára?

Hát a Gault&Millau Auszria oldalán! Azt írják (legalábbis amennyire én ki bírtam silabizálni némettudás nélkül), hogy a méltán híres Észak-Szerbiában termesztett paprikát Kelet-Ausztriában vehetem meg, illetve egy ottani cégtől rendelhetem. Ha jobban megnézzük, akkor a helyzet a következő: a Magyar Gasztronómiai Egyesület felfedezi Magyarország számára a vajdasági, konkrétan bezdáni Kis család minőségi paprikáját, amit a burgenlandi Gradik Tibortól akár meg is vehetünk. Észak-Szerbiai paprikát Kelet-Ausztriában, zag schon. És akkor most ezt magyarázza el nekem valaki, mert nem értem. Mi az, ami miatt mi, itt, a trianoni ketrecen belül nem tudunk zömében jó paprikát készíteni? De ez még rendben, ez még elmenne, viszont mi az oka annak, hogy még csak kereskedni se tudunk a jó paprikával?

Emberek, kapjunk már a fejünkhöz! Az életnek semmi értelme jó marhapörkölt nélkül, amint hogy a marhapörköltnek sincs sok értelme jó pirospaprika nélkül. Hát már az igazán fontos dolgokra sem bírunk odafigyelni? Lenne-e kedve valakinek tüntetni jönni velem? Követeljük! 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kakukkfeszek.blog.hu/api/trackback/id/tr725628070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

___________________________ (törölt) 2013.11.12. 10:17:32

Arra tippelnék, hogy a készítés megy, a kereskedés nem annyira: nagybátyám kollégájától kapunk évente vagy két kiló igazi bordópiros paprikaport, el sem tudunk használni annyit. A boltokba ilyen nem kerül, egymás között cserélgetik az emberek szívességként vagy barterként. Van jó csirke is, jó disznó is: az unokatesó sógorától, nem a boltból. Termelni sikerül jót, kicsiben. A kereskedéssel, marketinggel van a baj. Vagy a nagyobb termeléssel. De inkább a kereskedésre, marketingre tippelnék.

Bélapátfalva és Eger között van egy Mónosbél nevű falu. Az utóbbi években két üzem is épült. Egyik kiváló disznóságokat csinál: somasonka.hu/rolunk-hu a másik kiváló sajtokat: www.bukkisajt.hu/

Hallott róluk valaki? Látta a boltokban? Nem az előállítás hibádzik, hanem a kereskedelem.

Budapestközpontú lehet az ország, de pont az élelmiszer nem annyira, kb. ezen cégek termékeit akkor tudja megvenni az ember, ha van ismerőse arrafele úgy Eger mellett.

Budapesten volt egy vállalkozó, aki mélyhűtött palacsintát árult. Az volt a lényeg benne, hogy nem a szokásos ipari cucc, hanem ez bizony úgy készült, hogy tíz asszony fejenként négy palacsintasütővel zsonglőrködve csinálta. Amennyire mélyhűtött áru igazi lehet, annyira igazi lehetett. Nem tudott bejutni a TESCO-ba, mert hiányzott a pénz stb. Nem tudott bejutni a SPAR-ba, valami olyasmi volt, hogy hiányzott is a pénz, meg asszem azt mondta, hogy az is maffia, mint kb. minden egyéb, a SPAR beszerzőinek megvan 1-2 span cégük, és ha új szállító jelentkezik, akkor elhajtják, aztán a span cég felkeresi, hogy hát rajtuk keresztül be lehetne jutni, de akkor övék a haszon nagyja.

Csődbe is ment.

Egyértelműen ott van a baj, hogy nem jut be az áru a boltokba, nem ott, hogy nem termelik meg.

Véleményem szerint meg csináljunk webes boltot oszt' kapja be az összes üzletlánc.

maroz 2013.11.12. 10:58:24

@Shenpen: "Budapestközpontú lehet az ország, de pont az élelmiszer nem annyira"

Pár apróság: próbálj meg máshol az országban sztéknek való húst venni. Olyant, ami hús-fajtából származik és legalább ráhazduják azt, hogy érlelt. Marha, bárány, ilyesmik.

Vagy halat. Vagy zsírt. Disznózsírt. Pár hete vett a feleségem ilyen főtéri fesztiválon, regionális, kézműves, tanyasi, őstermelői, blabla. Eleve bosszantó, hogy a legkisebb kiszerelés is két kilós volt, viszont cserébe ki kellett dobnunk, mert élvezhetetlen volt.

És akkor ne tudd meg, hogy hányszor estem én pofára háztól vett baromfival. Silányabb volt, mint amit a közétkeztetési cégek a mindenféle nemzetközi élelmiszer-turkálókból beszereznek. Ja, és disznóságokkal is többnyire így járok: olyan kolbászokkal találkozom rendre, hogy a kutyának sem merem odaadni, mert félek, hogy eljárást indítanak ellenem állatkínzás miatt.

Közben persze elhiszem és elfogadom, hogy van, akiknek már az bőven elég, hogy "tanyasi". Vagy "kézműves". Vagy ilyesmik. Nem is szeretnék én velük vitázni, nekem csak annyi kéne, hogy találhassak végre én is kedvemre valót, és ne kelljen afféle posztmodern Scott kapitányként logisztikáznom közben.

___________________________ (törölt) 2013.11.12. 13:08:16

@maroz: jó, ezzel nem tudok vitatkozni. Csak azt szeretném mondani, hogy jópár cég van, ahol ha a marketinglehetőségek negyedolyanok lennének, mint a termékek ár/minőség aránya, tízszer akkorára nőhetnének. Iszonyat nehéz bejutni az áruházláncokba.

tarackos 2013.11.12. 19:06:07

Aki vidéken nőtt fel az pontosan tudja melyik nénitől kell babot melyiktől paradicsomot, paprikát, melyiktől palántát meg kinek a legjobb a csirkéje, disznója, gyümölcse etc.

Igen, séróból paripapéró sem megy nemhogy a hosszú távon mennyiségileg és minőségileg is rendben lévő árut szállítani. (eleve a növendéket sem kapja meg hozzá ld. Hegedűs Zsuzsa is spanyol(?) alapanyagot osztogat; más: még a pálinkát se isszák meg a disznyóra ha nincs eladva előre négy lábon)

Na itt a gond, az a kevés elmegy helyben a nagyobb volumen pedig már egy másik történet, az biza sérót sosem látott...

A fővárosi mindig tud jót venni de arra már fabatkát se tennék, hogy mindig uattól a termelőtől. De legalább válogathat.

Viszont nagy hiba lenne kihagyni a nemzetközi konyha alapanyagait. Drágának drága de a hazai minőség sem olcsóbb. Fene tudja miért. Elvileg ötödét ha keresik a termelők. Extraprofit?...;)

tarackos 2013.11.12. 19:15:10

Apropó steak: haver élt kint az USA-ban, ők is nagy steakzabálók meg a haver is, és totál megdöbentem mit művelnek a gringók: azonnal be a fagyóba és ha kiengedett olyan, mint a vaj :)

(Aki fikázza: guglizza ki a tesztet, a frissen fagyasztott íze 95%-ban olyan, mint ha ma szedték/vágták volna. Ja, egy szakács ismerős mondta, hogy nálunk akkor vágják le a marhát ha másnap már magától is megdöglene. vö argetínok akik képesek egy tűvel megbökni hogy megfelelő vastagságú-e a húsa)

maroz 2013.11.13. 09:21:19

@tarackos: "Aki vidéken nőtt fel az pontosan tudja melyik nénitől kell babot melyiktől paradicsomot, paprikát, melyiktől palántát meg kinek a legjobb a csirkéje, disznója, gyümölcse etc."

Én vidéken nőttem fel és vidéken is élek és mégsem tudom. :)

A fenti mondat amúgy is a számomra az egyik legnagyobb hazugság, amivel a gasztronómiai kalandozásaim közben találkoztam. Illetve pontosítok: annyira nem is hazugság, mint inkább teljesen értelmetlen és értelmezhetetlen karaktersor. Pont ugyanúgy, ahogyan arra a kérdésre sem tudok válaszolni, amikor távoli ismerőseim, vagy egyenesen idegenek kérdezik tőlem, hogy tudnék-e neki a környékünkön jó éttermet ajánlani. Nem tudnék. De hát miért, kérdez vissza, nem ismersz jó éttermet? Nem,nem ezért, hanem azért, mert nem ismerlek téged. Fogalmam sincs, hogy _számodra_ mit jelenthet az, hogy "jó étterem", ezért ajánlani sem tudok.

Ugyanez van az alapanyag-beszerzéssel is. Hányszor, de hányszor jártam úgy, hogy barátok, ismerősök unszolására vettem én is ezt-azt, feldolgozott disznóságot, baromfit, marhahúst, zőccséget, aztán mikor megkóstoltam az általuk agyonajnározott dolgokat meg kellett állapítanom szomorúan, hogy a teszkóban jobbat kapok. Persze utólag mindig kiderült, hogy az ajánlott termék gasztronómiai értékén valami egyéb szempont is rejtőzött az ajánlás mögött, a legjobban az tetszett, amikor az derült ki utólag, hogy hát, igen, kicsit büdös, kicsit szar, de legalább egy rendes keresztyén család állította elő. :)

tarackos 2013.11.13. 09:55:06

Hát, az a Te bajod ha nem tudod :)

Amúgy van abban vmi amit írsz. Nekem szerencsém volt mert a család anno szinte mindent megtermelt magának ezért tudok különbséget tenni háztáji és a nagyüzemi között. Sztem innetől jön az amit írsz: felnőtt már egy generáció ami a broileren kívül mást nem nagyon evett ezért a nem haltápon nevelt csirkének nekik már fura íze van. Ergo amit én meg sem eszek nekik ott kezdődik a minőség.

De van ennek ojjektív nézete is, ugyan milyen hús az amiből sütés/főzés után csak a fele marad mert annyi benne a víz? Zöldségek dettó, felfújt, pudvás ízetlen vackok.

De ismétlem, akik ezen nőttek fel, akik sosem érezték milyen illata van pl. az érett paradicsomnak, milyen ress a frissen felszedett retek, répa, leszedett szőlő annak egyszerűen nincs mihez viszonyítani. Szegény ők...

___________________________ (törölt) 2013.11.13. 13:36:21

@maroz:

előjött magából a javíthatatlan szubjektivista, a "sokféle igazság van" :)

Miért van az, hogy akik a Michelin-csillagot meg ilyeneket osztogatják az éttermeknek, azok meg tudják mondani? Miért van az, hogy az egyik háromszor akkora számot írhat az étlapra, mégis megtelik? Miért vannak szakácsversenyek? Miért utálja mindenki az angol konyhát, főleg az angolok? Miért van az, hogy amikor megkóstoltam a pörköltöt, ami az apósom főztje elől elvitte a bográcsversenyen az első helyet, én is jobbnak találtam, pedig nem állt érdekemben :) Sőt, ő is. Tök véletlenül pont egyforma ízlésű emberek kerültek a zsűribe, mint ő meg én? Nem hinném.

Nem tagadom, hogy van az ilyesmiben egy adag szubjektív elem is. Ezért szoktunk kategóriákat csinálni, és a kategóriák kiválasztása szubjektví, pl. etnikaiak, kínai étterem stb. lazább kategóriák, mint reformkonyha vagy parasztos-zsíros, halászcsárda stb. nyilván Saláta Zita a transzcendentális jógaklubból helyből nem megy a pörköltfőzőversenyre (a csülkös-babos-pacalos röfi nyert, jézusom, csoda, hogy nem lettünk rosszul), édesanyám meg, aki a curry szagától is rosszul van, indiai étterembe nem.

De alapvetően amikor az emberek szubjektív ízlésük alapján a kategóriákban egyetértenek, akkor meglepően nagy hatásfokkal egyet tudnak érteni abban is, hogy azon belül mi jobb meg rosszabb. Ettől vannak a szakácsversenyek, Michelin-csillagok stb. hogy azért ezt el lehet úgy dönteni, hogy azt a többság fairnek tartsa.

(Azon gondolkozom, hogy nem generációs különbség-e ez? Édesapám, aki 62, pontosan ugyanígy kerüli az ítélkezést, ő is hajlamos mindent szubjektívnek tekinteni. Én, 36, és úgy veszem észre, a korosztályom is, bátrabban ítélkezik. Unokatestvéremmel nemrég volt egy Apple vs. Android vitánk, alig volt benne szubjektív elem, vagdosgattuk egymás fejéhez a számokat, adatokat :) Nem lehet, hogy akik a túlzottan ítélkező előző rendszerben (ld. Erdős Péter vs. a rockzenészek) több időt töltöttek, jobban tartanak az ítélkezéstől?)

___________________________ (törölt) 2013.11.13. 13:41:08

@tarackos: aki meg nem őstermelő, az meg megveszi ugyanúgy a normális csirkét az őstermelőtől a pl. Garay piacon. Úgyhogy ma is nőnek úgy fel. Igaz, drágább a tesco-csirkénél, sajnos sok családban ez szempont.

maroz 2013.11.13. 13:51:25

@Shenpen: Jók a kérdéseid, én is kábé ezeket tettem fel magamnak pár évvel ezelőtt, de több évnyi utánajárás és gondolkodás során teljesen más válaszokat kaptam, mint te. De mivel tényleg sokféle igazság van így én azt is simán el tudom fogadni, ha te másmilyeneket találtál a saját kutakodásaid során.

tarackos 2013.11.13. 14:30:07

@Shenpen: Persze. Amíg van őstermelés addig mindig lesznek akik így nőnek fel. Viszont én azt tapasztaltam, hogy vidéken is egyre kevesebben termelnek saját részre mert még az is drágább, mint a nagyüzemi, kb. a '90-es évek végére alakult ez ki.

tarackos 2013.11.13. 14:34:18

@maroz: Angolok erőltették egy időben a háztáji termékeket. Volt egy szakács a spectrumon (river cottage) aki több részen át tesztelte az echte városiakat melyik a finomabb, a nagyüzemi vagy a háztáji, és mindig a háztáji győzött.

maroz 2013.11.13. 14:51:02

@tarackos: Nekem erre van egy elég jó módszerem, a vakteszt. Na, az azért tud meglepetéseket okozni. :)

De úgy érzem, hogy félrecsúszóban vagyunk. Attól tartok, hogy nekem semmi fogalmam nincs arról, hogy mit takar az angoloknál a "háztáji", így inkább rögzíteném, hogy nem általában a háztájival van bajom, hanem azzal, hogy itt, Magyarországon valami számomra teljesen érthetetlen okból sokan a megkérdőjelezhetetlen minőség szinonimájaként használják.

tarackos 2013.11.13. 15:01:29

@maroz: A vakteszt tényleg tud. :)

Én a nagyüzemi ellentéteként használtam hagyományos tartással nevelt állatok vagy kevésbé vegyszerezett megfelelő állapotban leszedett zöldségek gyömölcsök. Nem tudom mi rá a szakkifejezés.

Jogosan van bajod, azért írtam elsőre amit. Attól mert otthon termelik még lehet szar, ahogy a házi pálinkák nagy része is a lefolyóba való gyomor helyett.

maroz 2013.11.13. 15:07:57

@tarackos: Tényleg csak egy apróság: a nagyüzemben többnyire azért mégiscsak valami fogalommal bíró emberkék vegyszerezik azt a szegény zőccséget, ezzel szemben a háztájiban eléggé ész nélkül kenik rá azt, ami éppen az eszükbe jut. Itthon. Pláne azok, akik ki is viszik a portékájukat a piacra. Akinek ilyen vegyszer-tripje van, az ha találomra kell vásároljon akkor jobban teszi, ha ott vásárol, ahol igen nagy valószínűséggel nagyüzemit kap.

tarackos 2013.11.13. 15:45:58

@maroz: Persze, ez sem megy séróból. De eleve nem biztos, hogy olyan palántával, növendékkel, dolgozik ami passzol a földjéhez vagy a takarmányhoz amivel etetni akarja. Sztem az otthoni termelés ilyeneken szokott bukni. pl ha tápos napos csibét vesz és nem táppal eteti abból csontváz lesz. Vagy árnyékos helyre ültet napot igénylő növényt az meg nem fog beérni.

Egyébként nagyüzemben is lehet jót termelni. Sztem nálunk a piac dönti el a minőséget. Nálunk az ár a döntő, ezért rövid tenyészidejű táppal felfújt magas víztartalmú termékeket állítanak elő tk majd hogy a vízért fizetsz hús árat. A jobbak drágábbak. Ismerős termel jót nagyüzemben, saját takarmánnyal de az ucsót is elviszik, nem találod ki, az osztrákok :)

Nem szaporítva: sztem lehet minőségről beszélni de azért a gasztronómiában is teljesíteni kell, séróból semmiben sincs minőség legfeljebb az adottságok meg vannak hozzá.

maroz 2013.11.13. 15:59:08

@tarackos: Nálunk? Nekem az a gyanúm, hogy ez azért ennyire nem hungarikum. Nézd meg a fehér-kék belga marhát. Hústömeg, gyorsan, nagyiparilag. Szegény jószág, önállóan még csak szaporodni se tud. :)

tarackos 2013.11.13. 16:41:42

@maroz: Fentebb írtam az angol kampányról, még ha mindig is a háztáji győzött minőségben a tesztelők egy része az árra hivatkozva maradt végül a nagyüzeminél. Ott is van akinek be kell osztani a pénzt. (Úgy rémlik végül nem lett vmi nagy siker pedig sokan beszálltak. Talán mert akinek van rá pénze az ott nem főz hanem étterembe jár :))

tarackos 2013.11.13. 16:51:29

Néztem a paprikás tesztet, én a Hódinésat használom, nem volt bajom vele de éppen felfért a listára. A többiről nem is hallottam. Gáz ez az egész.
süti beállítások módosítása