HTML

Csoportterápia

  • Kopó: Annak a paradox helyzetnek mi a feloldása, hogy a felújításhoz tőke kell, az meg az önkormányzatna... (2021.12.21. 01:47) Faszádizmus
  • ATCG: Csak a csönd (2019.07.30. 00:21) Outdoor
  • maroz: @KUNTYI: Ötmillió forintot azért nem akkora kunszt elhasználni, például felteszed a ruletten a pir... (2016.11.25. 05:42) A napelem haszna Magyarországon
  • maroz: @annamanna: Nézd meg, hogy kik és mire használhatják ezt a bringát. Nézd meg a motorját: 0,25 kW a... (2016.04.19. 12:51) Zöld rendszám
  • bontottcsirke: @dr Smittpálelnökúr: Ezaz! Rekesszz ki mindenkit, aki nem a haverod! Így szép a demokrácia. (2016.02.07. 13:02) Demokratikus ellenzék

Egy másik segglyuk

segglyukbanner.png"A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, és senki sem kíváncsi a másikéra."



Irl kommentelnél? Gyere a Gólyába!

golya.jpg

Ambulánsan kezeltek száma

Címkék

alföldi (2) államadósság (1) államcsőd (1) államforma (1) ami még egy blogon is ciki (1) aranyszalag minőség (1) a létezés magyar minősége (15) ballib (13) balliberális értelmiségi elit krémje (2) bizalom (4) bloglossza (31) bürokrácia (1) chiken game (1) cigány (1) civil (17) civilek (6) civil politizálás (1) demokrácia (1) égés (1) egyéb ápoltak (7) egyetemfoglalás (1) életvilág (4) elit (20) ellenzék (1) emlékezés (1) emlékezés-biznisz (1) eperjes károly (1) építészet (1) erkölcs (6) erőss zsolt (1) érték (15) értelmiségi elit (6) etatizmus (2) felelősségvállalás (1) fellegi (1) felsőoktatás (1) fidesz (1) fogyasztóvédelem (2) gasztroezmegaz (1) gasztronómia (4) giró szász (1) gyereknevelés (1) győzelmi jelentés (1) gyurcsány (3) g pont (1) háború (1) hallgatói érdekképviselet (2) hatalom (6) hazugság (1) helyreigazítás (1) hétköznapi apróságok (2) hétvége (17) homofóbia (1) horsefuckers pride (1) igazságosság (1) indulatposzt (1) jobbik (2) jogállam (5) jövőkép (17) kisember (10) kiss péter (1) konzervativizmus (1) kormány (1) kormányzás (3) kövér (1) középosztály (1) kreativitás (2) kultúra (2) lányomnak mondom (1) lázár (1) lengyel lászló (1) levelező tagozat (3) liberális demokrácia (1) lmp (1) magánügy (1) magyar gasztronómiai egyesület (1) magyar narancs (2) matolcsy (1) mazsihiszti (1) média (11) migráció (1) milla (1) mszp (5) munka (1) náci (2) nacionalizmus (1) nemzeti középosztály (1) nyitottakvagyunk (1) oktatás (13) orbánizmus (10) palotaőrség (1) pártállam (3) pártpolitizálás (11) pénzért bármit (1) pintér (1) plágium (2) polgár (1) polgárosodás (3) pozsonyi ádám (1) progresszió (1) rendszerváltás (2) románia (5) schmitt pál (6) selmeczi (1) szabadság (1) szanyi tibor (6) szíria (1) szőkenő (1) tarlós (1) társadalom (25) TGM (1) tudomány (3) tv2 (1) ünnep (4) vágó istván (1) választás (1) vallás (1) vélekedéseink (1) vendégposzt (1) vicc (2) vidéki tanácselnök (1) zárszó (1) zászlóégetés (1) zombiszdsz (1) zsidó (3) Címkefelhő

Házirendetlenség

Csak úgy, miheztartás végett

-Doktor úr, nagyon fog fájni?
-Igen. Mégis, mit képzel, ha jól esne akkor magunknak csinálnánk!

Ezt a blogot magamnak csinálom, hogy jól essen. Ne vedd el ezt tőlem. Ne agitálj, mert nem érdekel. Ne mondd el nekem, hogy elfogult vagyok, mert ezt én is tudom. Igen, ezen a blogon elfogultan írok, ezt nem is tagadom. Azt gondolom ugyanis, hogy jobb, ha felismerem és figyelek a saját elfogultságomra, mint ha letagadnám és állítanám, hogy az elfogult véleményem elfogulatlan.

Ne agitálj, ne próbálj meg legyőzni, hanem beszélgess velem. Ha akarsz. Próbáld megismerni a gondolkodásomat, cserébe én is igyekezni fogok megismerni a tiedet. Attól még nem dől össze a világ, ha ugyanarról a szeletkéjéről te meg én másként gondolkodunk. 

Ha beszélgetni szeretnél velem, akkor vedd figyelembe, hogy engem a dolgok érdekelnek és nem annyira a vélemények. Épeszűbbnek tartom magukról a dolgokról beszélgetni, vitázni, mint a véleményekről.

Nem különösebben zavar, ha minősítesz, nem szeretnék innen semmit se kitörölni, se kitiltani senkit, de arra kérlek, hogy a többi ápoltat ne minősítsd. Szeretném, ha ez egy komfortos diliház maradna, zártosztály nélkül.  

Köszönöm, és érezd rosszul magad nálunk!

Vígjáték

2013.11.04. 13:47 | maroz | 37 komment

Címkék: náci zsidó

„Náci!” – mondta egy bácsi, „zsidó!” – válaszolta egy másik bácsi, majd ezt elismételték néhányszor.

Biztató, hogy apránként kezdenek a dolgok a helyükre kerülni. Néhány száz furcsa ember furcsa dolgokat csinál egy európai nagyváros egyik terén, és ez úgy komolyabban senkit sem érdekel. Értékén van kezelve az esemény, (félig)szabadtéri vígjáték november elején, sál, sapka, kesztyű legyen nálatok, jó mulatást mindenkinek!

Nézem a képeket. Egy bográcsfejű fiatal mintha katonát parodizálna egy sárgacsillagos pedig talán zsidót? De az is lehet, hogy egy komcsi agitátort. A vígjáték szereplői egykor volt tragédiákat idéznek meg, de a műfaj egyértelműen komédia. Tortadobálós. A fehér bohóc seggbe rúgja a fekete bohócot, a közönség röhög, az állatok etetése még mindig tilos!

A második világháború borzalmai megszülték az emlékezetkultúrát. Évtizedeken keresztül munkálkodott a toposz: emlékezz, hogy ne ismétlődhessen meg újból! Miközben persze a világ lelkesen ásta az újabb lövészárkokat a hidegháború újszerű csataterein. A világ közben apránként átalakult, belefáradtunk a nagy ideológiákba, rájöttünk, hogy fogyasztani nem is olyan rossz dolog, de ahhoz az életmódhoz jobban passzol a pragmatikus viszonyulás, mint az ideologikus, ezért az egymás szervezett, kölcsönös kiirtása helyett az egymás szervezett, kölcsönös kihasználása felé fordultunk. Ez pedig kissé átalakította a borzalmakat is, a nyers erőszak szublimálódott, ma már a több hatalommal bíró nem öli meg a gyengébbet, hanem csak nem engedi élni. Illetve csak annyira, amennyi az érdekében áll, de ezt komolyan is veszi, hiszen ismétlem: érdeke fűződik hozzá, hiszen hasznot húz belőle. Az emlékezetkultúra is idővel hozzáidomult ehhez a változáshoz, a régi, kérlelhetetlen ideológiai harcból mára emlékezetipar lett. Holokauszt-biznisz. Lassan toposzt kéne cserélni.

Felejts, hogy ne ismétlődhessen meg újból!

Az emlékezés arra jó, hogy ha ma tudtam mit kell csinálnom ahhoz, hogy egy élethelyzettel elboldoguljak akkor amennyiben holnap is egy ugyanolyan szituációba kerülök akkor már nem kell kísérletezgetnem, hanem előveszem a tegnapi tudásom és rutinból cselekszem azt, ami megbízhatóan adja a jó megoldást. A gond az, hogy ez az emlékezés jobbára mechanikus rögzülést jelent. Nagyanyám mindig a régebbi, a szárazabb kenyérből szelt, és ez így, ebben a mechanikus formában rögzült benne. Tabuvá vált a frissebb kenyér fogyasztása. A dolognak persze volt értelme is, hiszen amikor nem volt annyira kenyér akkor ez a tabu legalább annyit garantált, hogy száraznak száraz lesz az a kenyér, ami az asztalra kerül, de legalább lesz. De ismétlem, a nagyiban nem az értelme rögzült, hanem a mechanizmus. Annyira, hogy amikor aztán eljött a jó világ és lett kenyér rogyásig az én nagyanyám pontosan ugyanúgy ragaszkodott a tabujához, mint annak előtte. 

Sajnos nagyon úgy néz ki, hogy az emlékezetkultúra is valahogyan így működik. Ráadásul van ez a szörnyű dolog, az idő, ami kutya kegyetlen bír lenni: ahogy telik szinte szükségszerűen kiesnek belőle dolgok. Például a személyes élmények, az oral history. Meg vagyok győződve arról, hogy tíz-húsz évvel a tatárjárás után egészen másként beszéltek az eseményről az akkori túlélők, mint ahogyan beszélünk mi manapság. Az a gyanúm, hogy ugyanez történik a második világháborúval is napjainkban. Eltelt azóta közel hetven év. Ma már egy olyan korosztály csetlik-botlik a nagybetűs élet kapujában, amelyiknek legfeljebb a dédnagyapja mesélhetett volna személyes jellegű élményeket abból a korból, de hát pont ez a korosztály volt az, amelyiknek hirtelen annyian és annyi csatornán keresztül tolták az élményeket, hogy a dédnagyapaira érthető okból már nem is igazán volt kíváncsi. Be kellene látni, hogy ennek, és az ezt követő korosztályoknak a huszadik század első fele már ugyanúgy belesimul a történelem szövedékébe, ahogyan a tatárjárás.

Az emlékezetkultúra fundamentalistái teljesen hiába rázzák a tabuikat. Lassan olyanok ők, mint bármely fundamentalista: a probléma részei ők, nem a megoldásé. A mechanikus emlékezésükkel, a lassan már a kedvezőtlen időjárás elleni tiltakozásul is zsidócsillagot tűző holokauszt-bohóckodással, az artikulálatlan ordítozással, a legmókásabb fundamentalistákat idéző hisztériával pont azt próbálják meg ellehetetleníteni, ami igazán fontos lenne: egy korábbi, tragikus eseménysor lényegének a megértését és a ma is használható tanulságok levonását. Állítom, hogy ma az a fajta emlékezés, amit ezek a mókás fundik forszéroznak rossz. Rossz, mert ma már a franc se hiszi el azt, hogy sárga csillagokat fognak ragasztgatni emberekre és tömegesen eltüzelik őket. Rossz, mert ma már talán ki szabadna kerülni ennek a roppant sikeres zsidó marketingmunkának a hatása alól, és talán ma már fel lehetne vetni óvatosan, hogy azért a zsidókon kívül voltak ott mások is, akik elszenvedtek némi méltánytalanságot. Rossz, mert a mechanikus emlékezés ráirányítja a figyelmet a jelenségre és elvonja a lényegről. Rossz, mert azt a vélekedést támogatja meg, mely szerint a szörnyűség ma is ugyanabban a köntösben jön, náci bakancsban és sárga csillagokkal, alig, vagy teljesen leplezetlen emberirtással. Rossz, mert megpróbálja elszívni a szellemi kapacitást az elől, hogy a jelenségek helyett a lényegre figyelve megpróbáljuk felismerni azt, hogy ma milyen új ordas eszmék, új veszélyek leselkednek ránk. Rossz, mert ha a fundamentalistákra figyelünk, akkor tőlük a száz évvel ezelőtti harcainkhoz kapunk segítséget, de száz évvel ezelőtti harcokat manapság mi tipikusan csak színházakban vívunk, és hívjuk azt néha drámának, néha vígjátéknak, de életnek, nos, annak többnyire nem, vagy ha mégis, akkor a főorvos úr mindent megtesz, hogy erről minket lebeszéljen.

De rossz ez a fundamentalista attitűd az azt gyakorló egyén számára is. Ha valaki belehülyül a szellemekkel való permanens harcolásba az belehülyül teljesen, szellemileg és morálisan egyaránt. A nagy löttyös indulat elveszi a lényeglátását, mindent a harcnak rendel alá, így látszatra igen furcsa konstellációk állnak össze a fundamentalista körül. Hogyan tud például egy emlékezetkultúrás fundamentalista csöppnyi diszkomfort-érzet nélkül együtt élni a pártállam kiszolgálóival? Hogyan, hogyan, úgy, ahogyan az egy rendes, tisztességes fundamentalistához illő: meggyőzi magát, hogy ezek azok ellen voltak valamikor, és hát vannak ugyan a komcsiknak is apróbb hibáik, de ott a közös ellenség, a nácik, és ez felülír mindent. Mert a nácik megölték a nagymamit, a komcsik legalább nem. A nácik bántották a zsidókat, a komcsik legalább nem. A nácik rosszak voltak, mert tűzzel-vassal irtottak mindent, ami humanizmus. A szabad művészetet, a tudományt, az életmód-liberalizmust, a komcsik legalább nem. Na jó, egy kicsit ők is, de ahogy a nácik és ahogyan a zsidókat! Hát így. Megmagyarázza, és mi lesz az emlékezetkultúra fundamentalista harcosából? Egy vígjátéki figura, aki egy nemrég összeomlott totalitárius rendszer kiszolgálójával és haszonélvezőjével vállvetve harcol az idézőjeles nácik ellen. Egy jelenség ellen, miközben ha a lényeget is nézné mit láthatna? Azt, hogy bizony, ez a nemrég hátunk mögött hagyott rendszer is nagyjából ugyanazokat a rosszalkodásokat csinálta, mint az a másik, csak adva a haladásnak valamelyest kevésbé brutálisan, lásd még: nem öli meg, csak éppen élni sem hagyja. Hogy az a rendszer is rajta tartotta a kezét művészen, tudóson, buzin, zsidón, mindenkin, és nem a leggusztább módon. Igen, tény, hogy ez a rendszer nem ölt nálunk zsidó nagymamát, nyilván, hogy máshol kiket és milyen mértékben ölt az nem érdekes, mert csak a zsidófájdalom az érdekes, de ettől még a tény tény marad, a kádári, pláne a késő kádári rendszer nem ölt zsidó nagymamákat.

Viszont az egyéb huncutságok, rosszalkodások a nácikhoz képest még nagyon friss emlékek.

Még a nyolcvanas évek második felében is osztogattak Haza Szolgálatáért érdemérmeket olyanoknak, akik a pártállam élni nem hagyó intézményeit működtették. Friss emlékek, közvetlenebb élmények, áthidalhatóbb távolságok az oral historyt illetően: és apuka, hogy is volt az, amikor te háromperhármas szigorúan titkos tisztként az akadémikusokat csicskáztattad? No és akkor ugye szót se szóljunk arról, hogy a mai, akármennyire is szélsőséges pártjainkban elenyésző valószínűséggel találnunk egykori nácit, ezzel szemben szinte szóra sem érdemes apróság, hogy a pártállam egykori szigorúan titkos tisztje még másfél évtizeddel a rendszer bukása után is a minisztériumban kavar. Mindez a nácitlanító fundamentalistát a legkevésbé sem zavarja, és ez az, ami leginkább vígjátéki figurává teszi őt. Ebből látszik az, hogy ő a lényeget talán soha nem is értette, de hát ugyanezt tippeli az ember az egyéb fundamentalisták esetében is. A pozitívum az, hogy mára ezek az alakok tényleg vígjátéki figurákká váltak. Nincs hatalmuk, ma már nem tudnak senkinek ártani, nem tudják senkinek elvenni az életét azzal a korszerűen kifinomult módszerrel, amelyik úgy veszi el, hogy közben mégsem öli meg. Úgy érzem, hogy apránként meg lehet nyugodni, egy ideig még ki lehet röhögni őket amikor éppen bohóckodnak, de lassan illő lenne elfelejteni ezt az egészet.

Elfelejteni azért, hogy többé ne ismétlődhessen meg.  

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kakukkfeszek.blog.hu/api/trackback/id/tr585613867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halálosztó Babgulyás 2013.11.04. 15:43:37

Saját köreimben is tapasztalom ezt a disszonanciát, van egy haver, aki szeret kart lengetni, miközben Prosecturát nyom fejből, a legjobb barátja pedig zsidó származású.
Oszd meg és uralkodj. Ez még most is él...

kisa 2013.11.05. 08:42:46

Oké, egyetértünk. De mégis, Te hogyan fejezted volna ki a nemtetszésedet?

maroz 2013.11.05. 10:33:06

@kisa: Ahogyan a hasonló súlyú egyéb dolgoknál is ki szoktam fejezni: enyhén előrébb tolom a jobb lábam, fejem picit lehajtom, ránézek a jelenségre, ajkaimat összeszorítom, majd egy kis levegőt veszek hangosan az orromon keresztül és kábé ugyanabból a lendületből ki is fújom. Aprót ingatok a fejemen, majd megismétlem az egész levegős dolgot úgy, hogy másodjára már fejingatás helyett apró vállvonás játszik, de ez már összeér azzal a mozdulatsorral, amellyel egyből tovább is megyek az utamon.

Félretéve a mókázást. Miért is kellett volna nekem nemtetszésemet kifejeznem? Mi a történet? A velem azonos jogú és méltóságú polgártársaim egy számukra kedves helyre illesztettek egy számukra kedves szimbólumot, amelyik számukra azt jelképezi, hogy jó lenne, ha Magyarország egy erős és tekintélyes ország lenne (megint). Én tényleg nem értem, hogy mi nemtetszést kellene ezzel szemben nekem kifejeznem.

kisa 2013.11.05. 10:57:39

@maroz: Végül is, ha így fogjuk fel a dolgot, akár igazad is lehet. Én csak ott látok egy apró pici gondocskát, hogy az illető szimbólumnak elég határozott elképzelései voltak Magyarország erőssé tételének módjáról, és ebbe az elképzelésbe néhány százezer honfitársunk belehalt (nem csak a zsidókra gondolok). Innentől kezdve viszont számomra a szimbólum problémás, és azok a velem azonos jogú és méltóságú honfitársaim is, akik számára pont ez a szimbólum a szimbólum. Mert valamiért úgy gondolom, hogy nem csak az illető céljaival, hanem a megvalósítás módjával is egyetértenek.
Ámde mivel ez az én szimbólum-ellenességem nem saját érvelésen alapul, hiszen nem végeztem levéltári kutatásokat az illető szimbólum indítékainak és tetteinek részletes megismerése céljából, nem is tudom/akarom részletesen megokolni.
Ámde ez a szimbólum - és tisztelete - pont azt az értékrendet támogatja, amellyel én mélységesen nem tudok egyetérteni. Tehát akár kifejezhetem a nemtetszésemet.

kisa 2013.11.05. 11:01:38

@maroz: Merthogy szerintem a hasonló súlyú dolgok idővel összeadódnak: a szemed előtt zajlik le ez az összeadódás immár húszon- éve.

Halálosztó Babgulyás 2013.11.05. 12:14:38

@kisa: Kétféle probléma van, amit le kell szarni és amivel foglalkozni kell.

Én úgy vélem, ezzel a náci/zsidó kérdéssel már eleget foglalkoztak.

Szóval, én úgy vagyok vele, ha egyik fél kimegy tüntetni, a másik ellentüntetni, én leszarom.

Említettem a haveromat, a karlengetőst. Nem rossz gyerek, csak kicsit hülye. Volt egy pár exismerőse, harcoltak vele, vitáztak vele. Mi egy páran kitartottunk, kiröhögtük a baromságait. Mára kezd nála elmúlni.

kisa 2013.11.05. 14:39:27

@Halálosztó Babgulyás: szerencsés vagy, hogy elmúlt nála. Az irónia, a nevetés néha tényleg segít.
Alapvetően én se vagyok se ellen-, se tüntetős típus, bizonyos dolgokkal szembeni ellenérzéseimet is szívesebben fogalmazom meg szűk körben, de megértem azokat, akik kimennek. A módján lehet vitatkozni. De a lényeg szerintem nem is ez, hanem, mint említettem az összeadódás.
Bár, végül is, ha szelepnek fogom fel ezeket a dolgokat...

maroz 2013.11.05. 14:49:02

@kisa: De hát neked senki nem mondta, hogy kedveld te is azt a szimbólumot! Ha neked nem rokonszenves, akkor nem kedveled, hol itt a probléma? :)

"Mert valamiért úgy gondolom, hogy nem csak az illető céljaival, hanem a megvalósítás módjával is egyetértenek."
Tehát azt mondod, hogy nem bízol a polgártársaidban. Szerintem ez nincs jól. Ők azt mondják, hogy azért kedvelik Horthyt, mint szimbólumot, mert úgy tartják, hogy ő egy erős nemzeti-keresztény értékrendet testesített meg. Én ezt elfogadom, hiszen nincs okom rá, és érdekem se fűződik hozzá, hogy ne így tegyek. A bizalom, mint érték fontos a számomra, és vicces világ lenne az, ahol komolyabb ok nélkül, csak azért, mert az elitem ahhoz szoktatott hozzá ne bízzak meg a polgártársaimban.

Nem tudom, neked miért is kellene egyetérteni egy erős nemzeti-keresztény értékrenden alapuló Magyarországgal. Szerintem bőven elég, ha ők értenek egyet ezzel és te csak szimplán vállat vonsz. Miért zavar téged olyan borzasztóan az, ha más emberek másféle értékeket preferálnak? Oké, hogy nem vagy tőle boldog, de mi értelme ilyesmi ellen tiltakozni?

maroz 2013.11.05. 14:52:30

@kisa: És mi abban a tisztességtelen, ha egy társadalom jobbra tolódik? Tényleg nem értem. Lenne valamiféle normális állapota a világnak és az az lenne, amikor balra van tolódva a társadalom?

Nem kekeckedek, én tényleg nem értem, hogy mi ebben az, ami olyannyira nemnormálisnak tekinthető, hogy az ellen már komolyan tiltakozni kellene.

maroz 2013.11.05. 15:02:50

@Halálosztó Babgulyás: Emlékszik még itt valaki Bácsfi Dianára? :)

Egy hormonzavaros nagykamasz másik öt társaságában elkezdett unalmában polgárt pukkasztani, a ballib pedig az orgazmusig izgatta magát azzal, hogy rajtunk a barna veszedelem! :))))

maroz 2013.11.05. 15:04:26

@kisa: Ha már összeadódás: azt megpróbáltad valaha összeadni, hogy a ballib viselkedése mekkora mértékben járult hozzá ehhez a jobbratolódáshoz? :)

kisa 2013.11.05. 15:48:28

@maroz: Nos, meg se merem próbálni...
Nem,a balra tolódott társadalom se normális, én az élni és élni hagyni elvében hiszek. Ezért aztán nem járok se tüntetni, se ellentüntetni. Viszont abban igazad vagyon, hogy nem bízom a nemzettársaimban, és lassan már már a békés egymás mellett élésben sem.
A jobbra tolódásban pedig azért látok veszélyt, meglehet alaptalanul, mert véleményem szerint a jobboldaliság többnyire együtt jár valamiféle felsőbbségtudattal, a majd én megmondom, neked mi a jó és boldoggá teszlek, ha beledöglesz is-féle viselkedéssel. És mindez a kereszténységgel nyakonöntve az egésznek ad némi álszent tömjénes bukét. Nem lebeszél, hanem tilt, nem lehetőséget ad, hanem kötelezővé tesz, nem elmagyaráz, hanem sulykol.
Ezek persze szubjektív benyomások, egy életérzés, amit ha megpróbálok érvekkel alátámasztani, akkor rögtön megkapom az "igen, de..." kezdetű paneleket. Nyilván sokaknak tetszik, mert úgymond rendet tesz,de nekem nem. Én öntudatos polgárok önként vállalt rendjét szeretném, ami belátáson és nem kényszeren alapul.
Eh, hallom, hogy pattogzik a zománc...

maroz 2013.11.05. 16:33:25

@kisa: Az a baj, hogy pont a bizalom lenne az egyik olyan érték, amely körül jó lenne, ha kialakulna némi konszenzus-szerűség. Nem azért, mert nekem ez tetszene, hanem azért, mert a liberális demokrácia és nem mellékesen a kapitalizmus is pont a bizalomra épül. Tehát ha nincs bizalom, akkor nem nagyon van értelme azt várni, hogy majd lesz nálunk jól működő polgári demokrácia és jól működő piacgazdaság. Én nem nagyon látom be, hogy mi okom lenne bizonyos értékeket valló embertársaimban nem bízni, egészen egyszerűen nem látom be.

Mint ahogyan azt se nagyon értem, hogy mitől lenne érdemibb a veszély akkor, ha a jobboldal ragaszkodik erősebben az ideológiai mankóihoz, mint ha a baloldal. Nem véletlenül említettem a késő-kádári kort: mitől ésszerűbb félnem, attól, hogy a jobboldalon akadok konkrétan nácikra, tehát olyanokra, akik a hitleri nemzetiszocializmust személyesen is szolgálták, vagy attól, hogy a baloldalon találkozom olyanokkal, akik a kádári totalitárius államban működtették az elnyomóapparátust? Mennyivel ésszerűbb a jobboldaltól félnem, mint attól a baloldaltól, amelyikben még integránsan benne van a kádári elnyomó rendszert működtető, a hatalma átmentését ügyesen kisakkozó személyzet?

"Én öntudatos polgárok önként vállalt rendjét szeretném, ami belátáson és nem kényszeren alapul."
Én is, de rá kellett jönnöm, hogy legelőször is magammal illene kezdenem. Fel kellett tennem a kérdést saját magamnak, hogy vajon én vagyok-e ilyen, és rá kellett döbbennem, hogy egy lófaszt vagyok. El is rohantam sürgősen némi belátásért, de rá kellett döbbennem, hogy azt nem adják olyan könnyen. Hajjaj, de még mennyire hogy nem...

kisa 2013.11.05. 17:07:35

@maroz: A bizalom. Nem akarok villogni Fukuyamával, mert már régen olvastam, de akkor valami olyasféle nézet alakult ki bennem, hogy a magyarok többsége bizalmatlan a honfitársaival szemben, ezért nem jutunk egyről a kettőre. Hogy ennek mi a történelmi háttere, miért kellett, hogy így legyen, most nem taglalnám, nyilván Te is tudod.
Nos, azt hiszem hogy tény, hogy pillanatnyilag az ún. jobboldalon van több volt olyan, akiről köztudott, hogy akkoriban a kádár-rendszer szekerét khm... tolták. Ráadásul mindenki, aki elmúlt 40, valamilyen szinten részt vett a szocializmusban, akkor alakultak ki a reflexei(n)k, és talán ez az oka annak, hogy az emberek megtanultak túlélésre játszani, és most is ezt teszik valszeg. Mármint azok, akiknek annyira mégse jön be az a konzervativizmusnak nevezett valami. És persze attól, hogy manapság igen kevés élő náci van abból a korszakból, miért ne lehetne, hogy újratermelődnek? Nem a régi emberek visszatérésétől félnek, akik félnek, hanem gondolatiság újratermelődésétől.
Szerintem.

kisa 2013.11.05. 17:10:07

Most mennem kell, holnap folytathatjuk, ha van kedved. Szép estét!

maroz 2013.11.05. 17:35:24

@kisa: Erről a bizalomhiányról, mint okról többen és több helyen is írtak már, ha megengeded a figyelmedbe ajánlanék egy dolgozatot:

www.tarsadalomkutatas.hu/kkk.php?TPUBL-A-921/publikaciok/tpubl_a_921.pdf

"Nos, azt hiszem hogy tény, hogy pillanatnyilag az ún. jobboldalon van több volt olyan, akiről köztudott, hogy akkoriban a kádár-rendszer szekerét khm... tolták."
Én nem tudom, hogy ez tény-e, de nekem leginkább pont azokkal van bajom, akikről ez nem _köztudott_. :)

De ha úgy is lenne, az mennyiben mond ellent, mennyiben cáfolja azt, amit állítottam? Mert ha nem cáfolja, akkor nem ésszerűbb lenne akár a jobboldal esetében is inkább az ex-komcsi apparátcsikoktól tartani, semmint a náciktól?

Vagy nem sokkal ijesztőbb valószínűség az, hogy nem a nácik termelődnek újra, hanem pont az a fajtája az aljasoknak, akik a háromperhármasokat működtették? Mintha beleírtam volna a posztba azt is, hogy a velünk élőknek, a most középkorúaknak még bőven megadatott az, hogy a káderszülőktől kapják meg az elsődleges szocializációt. Miért a nácizmustól félünk, miért a csattogó bakancsoktól, attól, hogy most is, mint hetven éve zsidókat fognak tömegesen kivégezni, miért nem a közelmúlt sokkal kifinomultabb aljasságaitól? Miért nem azoktól, akiknek egészen konkrétan az aljas és utálatos pártállam legaljasabb intézményeit szolgáló szüleje mentette át és adta oda kézről kézre a hatalmát? Miért? Talán pont azért, mert ők arra kondicionáltak minket annyi éven keresztül, hogy ne rájuk, hanem a nácikokra figyeljünk?

maroz 2013.11.05. 17:37:01

@kisa: Oké, persze, hogy van kedvem, gyere! Jó estét neked is!

Wintermoots (törölt) 2013.11.05. 18:55:43

@kisa:

a jobbratolódás sokmindent jelenthet.
neokonok, kereszténydemokraták, etatista nacionalisták, radikálisok, stb., a jobboldal sokszínű. az erőszakos nacionalizmus tényleg veszélyes lehet

Halálosztó Babgulyás 2013.11.05. 19:53:58

@maroz: Na ez az, ezt ugatom én, hogy először a fejekben kő rendet rakni alul, mert mekkmester is rácseszett, mikó' felülröl kezdte a zépület. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.11.05. 20:33:32

Maroz, azt tudod-e, hogy most félig elírtál előlem egy posztot? :) Na de úgy kell nekem: így jár, aki fél szívvel (se:)) blogol.

Van azért, amiben jócskán vitatkoznék veled - meggondolom, hogy posztban tegyem, vagy kommentben itt, vagy inkább csináljak valami mást, mondjuk dolgozzak vagy verjem meg a számítógépemet valami stratégiai játékban. :)

maroz 2013.11.05. 20:44:13

@Holger Hartland: Látod, ha te viselnéd az én reumámat, akkor írhatnál te posztokat kedvedre és én dolgoznék vígan, akár helyetted is. ;)

Vitatkozz, de azt azért még vedd figyelembe, hogy én egy ideig laktam egy Antonescu tábornok utcában is. :)

maroz 2013.11.05. 20:46:03

@maroz: Tábornok, ehh. Marsall!

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.11.05. 22:21:31

@maroz: Legyen itt, ez gyorsabb, és posztíráshoz most nincs kedvem. Nagyjából itt lenne a tévedés: "ma már a franc se hiszi el azt, hogy sárga csillagokat fognak ragasztgatni emberekre és tömegesen eltüzelik őket".

Ezt sokan azelőtt sem hitték el, hogy tényleg megtörtént. Sőt, sokan a történés közben sem hitték el. Oké, akik messze voltak ettől, azoknál érthető, de sokan azok sem hitték el, akik tudhatták volna. Kényelmesebb volt nem elhinni. Még a bevagonírozottak és később eltüzeltek közt is voltak, akik nem hitték el, csak mire már késő lett.

Aztán ugye azt sem hittük volna (te igen?), hogy ilyesmi Jugoszláviában is megtörténhet, alig pár évvel azután, hogy látszólag egész jól megvoltak, jobban is éltek nálunk, téli olimpiát is rendeztek - most meg a gyerekeket exhumálják a tömegsírból.

Szóval megtörténhet, és gyakran pont úgy szokott megtörténni, hogy az emberek csak néznek hülyén, utólag. Ebben az egyben nem tévednek az emlékezetkultúra fundamentalistái. Ja, hogy a hülyeségeikkel még az igazukat is el tudják rejteni, az tényleg öngól.

maroz 2013.11.06. 07:50:17

@Holger Hartland: Rám elég nagy hatással volt Coetzee regénye, A barbárokra várva.

Én sajnos azt látom, hogy ez a fajta emlékezetkultúra ugyanúgy ostoba: ott keresi a barbárokat ahol azok nincsenek és nem veszi észre, amikor az orra előtt vannak.

Ezt a sárga csillagot és tömeges elégetést én pontosan szó szerint értettem. Ugyanarról beszélek, amiről te is írsz, csak te úgy hihetted, hogy az idézett mondatom szimbolikus. Nem, nem az. Ezeket én tényleg ennyire ostobáknak tartom. És persze ezt az ostobaságot veszélyesnek is, hiszen ugyanattól tartok én is, amitől te, hogy a fundamentalista szűklátókörűség miatt nem fogjuk még időben észrevenni azt, hogy ma milyen szükségszerűen más megjelenési formában uszulnak új ordas izék. Engem a Fekete március és a bukaresti bányászjárás döbbentett rá, hogy milyen játszi könnyedséggel és látszatra milyen bőségesen diverzifikált módon tudnak ordasék uszulni.

No meg persze ceteram censeo, a Coetzee-féle barbárpara, amelyik megölni éppen pont nem öl meg, de élni sem hagy. Kóstoltam, nem ízlett. :(

maroz 2013.11.07. 08:03:31

@kisa: Az igazolást a tegnapi hiányzásodról a titkárságon leadni szíveskedjél! ;)

(Remélem azért, hogy minden rendben van. Időnként durván pofára bírok ám esni ezzel a kényszeres jópofizással. Úgy 2008-2009 tájékán mentem egy barátomhoz, akivel sajnos nem olyan sűrűn találkozunk, mint amennyire szeretném és látom ám, hogy tök kopasz. Nagy kurjongatva a vállára csapok, szevasz öreg, na, mi van, beléptél a Gárdába? Nem, csak ez a rohadt kemoterápia.)

maroz 2013.11.07. 19:58:14

@Holger Hartland: Na, ilyenkor teszi fel a járási párttitkár nagy ijedten a kezét, hogy tessenek már a tudós elvtársaknak valami eccerűbb direktívákat adni, mert mink itten a járásban össze leszünk ettű' zavarodva. :))))

Ungváry írásában sok Bibótól visszaköszönő gondolatot találtam, és közben volt egy másik furcsa déja vu érzésem is, aztán beugrott, hogy miért:

www.tarsadalomkutatas.hu/kkk.php?TPUBL-A-932/publikaciok/tpubl_a_932.pdf

Mintha itt is arra jutna a szerző, hogy a kortárs szélsőségek sem csak úgy lettek, mert az embereknek kedvük támadt egy kicsit gonoszaknak lenni.

___________________________ (törölt) 2013.11.12. 13:35:38

Néhány gondolat.

Az áldozatkultusz részben talán korunk hanyatló férfiasságának a jele. Régebben hősökre szerettünk emlékezni. Olyanokra, akik NEM HAGYTÁK, vagy legalábbis megpróbálták nem hagyni, hogy áldozatokat csináljanak belőlük, családjaikból, szeretteikből. Engedelmes birkaként felvonulni a tehervagonba, majd be a "zuhanyzóba" annak is ciki, aki elszenvedi. Én speciel erre azért nem szeretnék emlékezni, mert van a családban érintett. Jobban örülnék, ha olyan lenne, aki ellenállt, valamilyen módon.

Az áldozatkultusz tehát valahol mind a kettőt kicsinyíti. Az egyikből abszolút bűnöst csinál, mert hát mi lehet nagyobb gonosz annál, ha valaki fegyvertelen, ellen nem álló embereket öl halomra, a másikat pedig teljesen megfosztja az áldozatot férfiasságát, harcosságától, bátorságától.

Sokkal jobb olyan helyzetekere emlékezni, amikor konfliktus volt, az egyik győzött, és akár egyiknek szurkolunk, akár másiknak, akár adott esetben mindkettőt elfogadjuk, azért az elmondható, hogy kiálltak, bátran. Ilyenkor a győztes sem annyira bűnös - nem védtelenekre támadt - és a vesztes sem annyira birka, legalább megpróbálta.

Természetes, hogy nem ismétlődhet meg, bár éppen nem azért, amit TGM írt róla. A fasizmus a korszak jellemző, általános kollektivizmusának, szocializmusának és egyfajta pogány, harcos férfiideálnak a kombója volt. A kollektivizmus és a pogány harcosideál kombinációja a főutcán díszlépésben menetelő túlsúlyos bajor munkanélküli henteslegény. Az előbbi egészen biztosan nem jön vissza, ma már a szocialisták is individualisták. Ma már senki sem gondolkozik falanszterben, se balos, se jobbos. A másik, a pogány, harcos ideál éppenséggel kezd népszerű lenni - hallgat itt valaki Turisast? pl. www.youtube.com/watch?v=7woW7DmnR0E vagy Jack Donovan és The Way of Men vagy Guillaume Faye-tól az Archeofuturizmus megvan? akkor tudják - de a kollektivizmus hiánya miatt ebben a formában nem jöhet vissza.

Egyfajta, hogy is fogalmazzam meg, anarcho-fasizmus formában jöhetne csak vissza: szervezetlen, a felülről szervezést, rendszert elutasító ötletszerű széljobber sejtek formájában.
Lehet, hogy a Betyársereg efelé mutat, nem tudom. Vagy a norvég tömeggyilkos, bár nem kellene őket egy kalap alá venni, nem is teszem, csak például próbálok hozni egy egyszerre anarchista és széljobber világképre. Soha többé nem fognak egész országok díszlépésben menetelni, mert az a kollektivista szellem csak arra a korszakra volt jellemző.

Vagy hogy egyszerűbben fogalmazzak, az igazi barbárok mindig is kis, szervezetlen törzsek formájában működtek. Na, az a visszajöhet. De a nácik kollektivista, szocialista módra szervezett barbárok voltak, na az nem jön vissza, nem a barbárság hiányzik hozzá, hanem a kollektivista szervezés.

A jövő barbárja, mint a múlté, anarchikus.

___________________________ (törölt) 2013.11.12. 13:45:19

@kisa: "Én öntudatos polgárok önként vállalt rendjét szeretném, ami belátáson és nem kényszeren alapul. "

Jó, de ahhoz klónoztasson egy másik emberiséget, mert ezzel nem fog menni.

Konkrétan az történt, hogy a Felvilágosodástól kezdve ezzel századokon át próbálkoztak, mindig remélve, hogy na majd most sikerül, aztán mindig mellé. Aztán az egész elvezetett az 1914-1945 közötti kataklizmákhoz. Aztán 1945 után a világ egy kis részén, konkrétan a nyugati államokban valami ilyesféle megvalósult, és pár évtizedig működni is látszott, de mára már látszik, hogy nem tartós. Nem tartós, mert a dolog ára egyfajta spiritusz elvesztése volt, egyfajta új puhány dekadencia, aminek ezer és egy jele van. Ma mindenki látja, hogy a nyugati országok mondjuk 1960 körül még meglévő magabiztos, erőteljes optimizmusa eltűnt. Ez pedig nem stabil állapot, ilyenkor a meglöttyedt térbe benyomulnak más, még harapni tudó népek.

Végső soron amit idéztem magától, az a civilizáció definíciója. Az derült ki a történelemből, hogy a túlcivilizáltság veszélyes - elpuhít testben, lélekben. És ha felborul, akkor utána többnyire a teljes, korlátlan barbárság következik.

A belyes cél tehát a civilizáció és barbárság egyfajta mérsékelt egyensúlyának kialakítása, ami stabil maradhat.

Mondok rá egy jó mércét. A párbaj intézménye egyszerre volt civilizált és barbár: mert önkéntes és önként szabályzott, ugyanakkor erőszakos. Általában ha egy kultúra, vagy egy ember elfogadja a párbajt, akkor az egy jel, hogy megtalálta a stabil egyensúlyt. Ha túl durvának tartja, akkor túl civilizált. Ha úgy van vele, hogy minek ide ez a sok cirkalmas szabály, csak úgy csülökreeeeee, na akkor túl barbár.

Sapika 2014.01.21. 21:26:00

@Holger Hartland: Most éppen van (sajnos) szabadidőm, így visszafelé olvasván a maróz összest éppen ide jutottam. Ahol is nagyon nem értettem egyet a poszttal. Fogalmazgattam magamban a szavakat, de aztán láttam, hogy te itt ezt jobban leírtad, mint én valaha is tudnám.
Legfeljebb annyit tennék még hozzá, hogy igény a dologra lenne hazánkban most is, a cigányokkal kapcsolatban, vagy legalábbis vmi jó kis apartheidre, csak hát a nemzetközi helyzet nem engedi. Ezért is utáljuk annyira, hogy az amcsik meg az eurobürokraták mindenbe beleugatnak.
=====
Na most képzeljük el a fordítottját: Kun Béla szobrot avatna mondjuk egy jobbikkal azonos népszerűségű alakulat kihelyezett tagozata, miközben az országban már a tizenkettedik közterületet neveznék el róla. Jogos vagy jogtalan lenne-e némi kis tiltakozás? Holott a bűnlajstromuk számszakilag nem azonos; én úgy tudom, hogy már a fehérterror idején sikerült több embert legyilkolni, mint a Tanácsköztársaságnak, majd 20 év múlva jöttek jóval nagyobb falatok is.
====
Amellett a mostani tiltakozók az első csurka-dolgozattól kezdve állandóan rémítgetve vannak, időnként kis állami szintű rémítgetés is érkezik, mint az újszínház esete, szóval ők ezt nem úgy élik meg, mint egy kis református közösség meghitt családi ünnepségét.
@Shenpen: szíves figyelmébe is. Meg persze @maroz:
figyelmébe is.
=======
Más, maroznak: Ezt a reumát itt szomorúan vettem észre. Remélem, már jobban vagy.

maroz 2014.01.22. 10:40:52

@Sapika: De hát pont az lenne a poszt érdemi mondanivalója, amit szerintem Holger Hartland kolléga nem annyira cáfolt, mint kiegészített, hogy a lassan már a középkorú generációk által sem interiorizálható mechanikus analógiák helyett próbáljuk meg sokkal erősebben megérteni a mai folyamatokat, hogy felismerhessük a mai veszélyeket. Nagyon sokszor a látszat mögött egészen más lényegek húzódnak meg, mint azt az ember felületes szemlélődésre gondolná.

Én megértem azt az idős embert, akinek vagy voltak személyes élményei, vagy közeli hozzátartozóitól hallott olyanokat és benne tényleg komoly megélt félelmet kelt egy ilyen Hegedűs-féle izé, de egyúttal sajnos azt is hiszem, hogy az ő erre adott reakciója kontraproduktív. Nagyon kontraproduktív.

Kutatók szerint a Jobbik-féle, nagyobb tömegtámogatottságot élvező radikalizmus valójában egy státusz- és identitásféltésből ered. A Jobbik tipikus szavazója nem keres rosszul, van neki már egy valamelyecske középosztály-környéki státusza, amit erősen fenyegetve érez, két irányból is. Felülről a multik, a globális pénzvilág irányából, és ugye ezek remekül szimbolizálhatóak a zsidókkal, alulról pedig azok irányából érez fenyegetést, akik miközben ő napi túl sok órát dolgozik ingyenélnek, segélyekből tartja el őket az állam, és mindeközben még az általuk többséginek tartott normákat sem hajlandóak elfogadni, sőt, inkább nagyon súlyosan megsértik, és akkor már meg is érkeztünk a cigányokhoz. Akik már nem annyira csak szimbolikus ellenségek, mint amennyire a zsidók, de részben mégis, hiszen egy kalap alá vesznek velük mindenkit, akit az állami újraelosztásokból élőnek, de leginkább visszaélőnek gondolnak.

A másik pedig az identitás-fenyegetettség. Azt érzik, hogy a külföldi, kozmopolita kultúrmocsok megakadályozza a tiszta, eszményi nemzeti kultúra kibontakozását, és ugye itt is kéznél a szimbolikus ellenség: na kik tolják nálunk ezt a kozmopolita kultúrmocskot, na ugye, hogy a multik kezében lévő média, és kik fogyasztják, na ugye, hogy a sok ingyenélő semmittevő.

És akkor mi azt látjuk, hogy ha nálunk valamiféle kis botrányocska van, akkor az szinte mindig a zsidókról szól és szinte mindig a holokauszt analógiájára. Tehát az látszik, hogy a tiltakozók a szimbolikus zsidón keresztül a roppant vagyonokkal és befolyással rendelkezőket védik. Az látszik, hogy még ez a mostani hatalom is a Zsidó Világkongresszusnak gazsulál, Lauder elé járul kézcsókra.

Miközben tudtommal nem nagyon volt mostanság sem Cigány Világkongresszus sem Mélyszegény Világkongresszus, amelyik akkora figyelmet és politikusi támogatottságot kapott volna, mint a Zsidó Világkongresszus. És mintha a cigányoknak és a szegényeknek talán valóban nem lenne akkora érdekérvényesítő képessége, mint Lauderéknek.

Azt látni, hogy ebben a szép és élvezetes posztindusztriális korban a leszakadtak és kiszorultak integrálására se szándék, de még érdek se nagyon van. Még úgy istenigazából kizsákmányolni se nagyon éri meg őket, hiszen annyira képzetlenek, hogy még ötlet se nagyon van, hogy hová a rossebbe lehetne integrálni őket a mai, borzasztóan versenyorientált termelési viszonyok közé, hiszen még a nálunk nagyságrendekkel képzettebbekkel sem nagyon tud mit kezdeni a rendszer. Egészen egyszerűen ma a kirekesztésük tűnik a legkézenfekvőbb stratégiának. És amikor az amcsik meg az eurobürokraták a piac és a verseny szentségről papolnak, amikor a társadalmi feszültségek ilyen szimbolikus és butuska megjelenési formáit észlelve nagyköveti óva intést fogalmaznak meg, akkor bennem sajnos óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy ők sokkal inkább a számukra kedvező jó kis status quo-t védelmezik, semmint a humanista értékeket.

Közben pedig nem nagyon látszik, hogy okos, felelős emberek úgy komolyabban törnék a fejüket honon kívül és belül azon, hogy mi a lóhimbát is kezdjünk ezzel a problémával. Mit fog _ez_ okozni, milyen új, eddig talán nem látott formában uszuló ordas eszmék fognak megjelenni? Ezek a náci-zsidó szimbolikus játszmák szerintem pont ez elől a közös gondolkodás elől zárják el a teret, és ez az, amit én roppant veszélyesnek vélek. Jó szándékú emberek is cselekedhetnek bután, és emiatt válhatnak ők is akár a szándékuk ellenére is a megoldás helyett a probléma részeivé.

A reuma elvan, köszönöm szépen, évszakváltáskor okoz inkább problémát, de hát így jár az ember, ha fiatal korában nem hallgat a tapasztaltabb felnőttekre. :)

Sapika 2014.01.23. 11:08:46

@maroz:
Pár észrevétel:

Miért nincs Cigány Világkongresszus? Sztem azért, mert a cigányok nem szeretnek cigányok lenni. (Többségük már régen nem nép, vagy nemzet, anyanyelvüket már kevesen őrzik.)

Mi is tképpen a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz)?
A NAV honlapján a 2009. évi támogatottsági adatokat sikerült hirtelenjében megtalálnom:
nav.gov.hu/data/cms135519/kimutatas_egyhazak_kiemeltek_20091231_2279263922.pdf
Eszerint 2009-ben 5.017 (ötezer tizenhét) személy ajánlotta fel adójának 1%-át a Mazsihisznek.
Ami azt mutatja, hogy a szervezet politikai súlya saját jogon nagyjából nulla. Úgy értem, hogy egy kisváros polgármestere kap ennyi szavazatot.
Hartland blogtárs a zsidó és félig zsidó származású magyarok számát hazánkban 100 és 300 ezer körülire becsülte. Nem túl nagy szám (1-3%), de még ehhez képest is nagyon kevés az ötezer.
Miért csak ennyi? Sztem azért, mert igazából Magyarországon már alig vannak zsidók. Olyan zsidó származású magyarok vannak, akik többségükben már a 19. században asszimilálódtak. Például korábban veszítették el az eredeti anyanyelvüket, mint a svábok és a trianoni Magyarország területén élő szlovákok.

=========================
Mit lehet tenni az antiszemitizmus ellen? A Magyarországon élő zsidók semmit sem tehetnek. Már a holokauszt előtt sem tudtak semmi érdemlegeset tenni. Például ha a jobboldal hazafiatlanságukat emlegette, akkor ők kimutatták, könyvben kiadták, emlékművek talapzatára vésték, mennyi zsidó küzdött az 1848-1849-as szabadságharcban, vagy mennyi zsidó halt hősi halált az I. világháborúban. Na és? az antiszemitákat a tények a legkevésbé sem érdekelték. (Ma sem.) Ha azt állították, hogy a zsidók fajilag elkorcsosultak, büszkén mutatták, hogy a magyar olimpikonok és világbajnokok milyen nagy százaléka zsidó. Na és? Kit érdekel. Hogy nincs nagy orruk, vagy legalábbis nem gyakrabban van, mint a populáció több részének? Na és? Kit érdekel. Stb. Stb.

Akkor is tudták a társadalmi okokat, de semmit sem tudtak ellene tenni.

===========================
A világ más részein viszont tényleg vannak zsidó zsidók. Ők is begyűjtötték nagyjából ugyanzeket a tapasztalatokat. Viszont ők arra jutottak, a védekezés egyetlen lehetősége az erő. Az erő persze nem rokonszenves dolog. De tök mindegy ez is.

===========================
Magyarország már a kádárkorban jól eladósodott, a nyugati hitelezők már a komcsik tökeit is kedvükre morzsolgatták, szovjet hadsereg ide, szovjet hadsereg oda. De hol van már a szovjet hadsereg? Így a morzsolgatásnak ma végkép semmi akadálya sincs.

Na most Orbánék a pénzért még az azerbajdzsán diktátor elé is kézcsókra járulnak, holott az azért tényleg nem lett volna kötelező.

maroz 2014.01.23. 20:53:36

@Sapika: Tehát akkor mégsem járok annyira távol az igazságtól, amikor osztom azt a vélekedést, hogy nálunk a zsidó az valójában inkább egy szimbólum, és a szimbólum mire jó, na mire, eszköznek a kultúrkampfban?

"Na most Orbánék a pénzért még az azerbajdzsán diktátor elé is kézcsókra járulnak, holott az azért tényleg nem lett volna kötelező."
A Coca Cola, a Mercedes, a ......., pedig Orbán elé járul kézcsókra, holott az sem lenne kötelező. Próbáljuk meg együtt kitalálni, hogy akkor vajon mégis, miért? Tán csak nem a pénzért??? ;)

Sapika 2014.01.24. 19:31:56

@maroz: "Tehát akkor mégsem járok annyira távol az igazságtól"
Itt most elvesztettem a fonalat. 1-2 hete adtál erről egy jó Ungváry linket, amit elolvastam, elfogadtam, egyetértettem.
A Coca Cola és tsai a legrémesebb rendszerekben is boldogan gyártank, szintén te hívtad fel a figyelmemet a Mörcédösz gyár kapcsán (vagy Hartland lett volna?).
Ettől függetlenül az azeri kuncsorgás meg a baltás ügy itt a mai Európában szokatlanul gusztustalan.
========
Na mindegy, remélem jókat vidulhatunk még majd az oroszbarát békemenetről szóló híreken. Már az első idézetek is viccesek voltak amikor a rádió említette a hírekben. Későn kerültünk tegnap haza, rögtön leültem böngészni, de csak az origo és a hvg.hu hozta, az index nem. Vajh indexék ezt túl unalmas hírnek tartották, vagy van náluk vmi szelektív cenzúra időnként?

maroz 2014.01.24. 20:44:05

@Sapika: Akkor hagyjuk egy kicsit nyugodni azt a fonalat, mert már előttem sem teljesen világos, még az is meglehet, hogy két cica vagyunk Karinthy álmában akik gombolyagokkal játszadoznak és belegabalyodtak, vagy valami hasonlóan kusza képzavar. :)

A Mörcédöszt én biztosan említettem, mert nekem akkor nagyon feltűnt az a print hvg-s nyilatkozat, amit a gyár helyi óbere tett, hogy minden natyon szep, minden natyon jo, mindennel meg vannak elegedve...

Nem nagyon kötött le a téma, de most elolvastam a cöf nyilatkozatát: civilosszefogas.hu/kozlemeny-9/

Azt mondják, hogy nem az orosz politika mellett fognak demonstrálni. Miért szóljon ebben az esetben a hír az oroszbarát békemenetről?

A demonstráció célja kiállni az identitás, a szuverenitás és a jó kormányzás mellett. Ő dolguk. Azt mondják, hogy ők a nemzet érdekeit képviselik, ami elég nagy hülyeség, de ez egy ismert retorikai fogás, valójában azt jelenti, hogy azt képviselik, amit ők a nemzet érdekének gondolnak. Legyintsünk.

A paksi bulira azt mondják, hogy az a felelős kormány dóga.

Meg vannak győződve arról, hogy a paksi atomszecskázó "nagy biztonsággal" ki fogja termelni a beruházás költségeit, hitelt+kamatot, vagy hogy is van ez. Tízezer új munkahely, +1% dzsídípí, 40%-nyi magyar vállalkozói hozzájárulás, jelentsenek ezek a dolgok bármit is.

Aztán mondanak egy közhelyeset a kelet-nyugat közötti gazdasági sztrádáról, hogy azok lennénk mi, amit aztán mindenki interpretálhat kedve szerint. Nekem például erről egy kamionosparkoló ugrik be, kurvákkal és bűnrossz büfékkel, szemét, szar, húgyszag. De nekik tippem szerint valami más.

Én most ebben az ügyben eléggé egyet tudok érteni Hartland kolléga Mandineres kommentjével:

"Ahogy tegnap tauglich posztjánál is megjegyeztem, a hülyejobboldalt elsősorban az okosjobboldal dolga helyre tenni. A túloldalon ugyanígy. Ez az igazi kultúrkampf, és nem az, amit a hülyeballiboldal is bejelentett a napokban a szokott szánalmas figuráival. :)"

Mindösszesen annak örülnék, ha meg tudná nekem mutatni, hogy úgy mégis, hol a halál náthás faszán (elnézést, de még így is finomítottam azon, amit eredetileg ide írni akartam ;)) találom meg az okosbaloldalt. Mert engem most az érdekelne, nem a jobboldal. :)

Sapika 2014.01.24. 20:53:18

@maroz: "Mindösszesen annak örülnék, ha meg tudná nekem mutatni, hogy úgy mégis, hol ... találom meg az okosbaloldalt."
Ezek szerint az okosjobboldalt már megtalálta.
Hol? és kiket?
(Már mint hazánkban. Másutt elég sok van belőlük pozícióban is, Merkeltől Markóig, bár az utóbbi már csak volt, de még a Híd-Most is jobbközépként definiálja magát.)

maroz 2014.01.24. 21:51:06

@Sapika: Ez szerintem inkább egy olyan "így kéne" a részéről, amivel én egyet is értenék, és hogy ő a jobboldalon lát-e bármi reményt keltőt azt inkább tőle kéne megkérdezni, nekem inkább az a bánatom, hogy én nem nagyon látok a balon. Illetve nem jó a szósorrend: nagyon nem. :)

És igen, leginkább azt látnám szívesen, ha az a bizonyos görbe a kellő helyen, azaz a közepén púposodna ki: lenne megint közép. Tudod, ahol a legkisebb óriást elég nehéz megkülönböztetni a legnagyobb törpétől. ;)
süti beállítások módosítása