HTML

Csoportterápia

  • Kopó: Annak a paradox helyzetnek mi a feloldása, hogy a felújításhoz tőke kell, az meg az önkormányzatna... (2021.12.21. 01:47) Faszádizmus
  • ATCG: Csak a csönd (2019.07.30. 00:21) Outdoor
  • maroz: @KUNTYI: Ötmillió forintot azért nem akkora kunszt elhasználni, például felteszed a ruletten a pir... (2016.11.25. 05:42) A napelem haszna Magyarországon
  • maroz: @annamanna: Nézd meg, hogy kik és mire használhatják ezt a bringát. Nézd meg a motorját: 0,25 kW a... (2016.04.19. 12:51) Zöld rendszám
  • bontottcsirke: @dr Smittpálelnökúr: Ezaz! Rekesszz ki mindenkit, aki nem a haverod! Így szép a demokrácia. (2016.02.07. 13:02) Demokratikus ellenzék

Egy másik segglyuk

segglyukbanner.png"A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, és senki sem kíváncsi a másikéra."



Irl kommentelnél? Gyere a Gólyába!

golya.jpg

Ambulánsan kezeltek száma

Címkék

alföldi (2) államadósság (1) államcsőd (1) államforma (1) ami még egy blogon is ciki (1) aranyszalag minőség (1) a létezés magyar minősége (15) ballib (13) balliberális értelmiségi elit krémje (2) bizalom (4) bloglossza (31) bürokrácia (1) chiken game (1) cigány (1) civil (17) civilek (6) civil politizálás (1) demokrácia (1) égés (1) egyéb ápoltak (7) egyetemfoglalás (1) életvilág (4) elit (20) ellenzék (1) emlékezés (1) emlékezés-biznisz (1) eperjes károly (1) építészet (1) erkölcs (6) erőss zsolt (1) érték (15) értelmiségi elit (6) etatizmus (2) felelősségvállalás (1) fellegi (1) felsőoktatás (1) fidesz (1) fogyasztóvédelem (2) gasztroezmegaz (1) gasztronómia (4) giró szász (1) gyereknevelés (1) győzelmi jelentés (1) gyurcsány (3) g pont (1) háború (1) hallgatói érdekképviselet (2) hatalom (6) hazugság (1) helyreigazítás (1) hétköznapi apróságok (2) hétvége (17) homofóbia (1) horsefuckers pride (1) igazságosság (1) indulatposzt (1) jobbik (2) jogállam (5) jövőkép (17) kisember (10) kiss péter (1) konzervativizmus (1) kormány (1) kormányzás (3) kövér (1) középosztály (1) kreativitás (2) kultúra (2) lányomnak mondom (1) lázár (1) lengyel lászló (1) levelező tagozat (3) liberális demokrácia (1) lmp (1) magánügy (1) magyar gasztronómiai egyesület (1) magyar narancs (2) matolcsy (1) mazsihiszti (1) média (11) migráció (1) milla (1) mszp (5) munka (1) náci (2) nacionalizmus (1) nemzeti középosztály (1) nyitottakvagyunk (1) oktatás (13) orbánizmus (10) palotaőrség (1) pártállam (3) pártpolitizálás (11) pénzért bármit (1) pintér (1) plágium (2) polgár (1) polgárosodás (3) pozsonyi ádám (1) progresszió (1) rendszerváltás (2) románia (5) schmitt pál (6) selmeczi (1) szabadság (1) szanyi tibor (6) szíria (1) szőkenő (1) tarlós (1) társadalom (25) TGM (1) tudomány (3) tv2 (1) ünnep (4) vágó istván (1) választás (1) vallás (1) vélekedéseink (1) vendégposzt (1) vicc (2) vidéki tanácselnök (1) zárszó (1) zászlóégetés (1) zombiszdsz (1) zsidó (3) Címkefelhő

Házirendetlenség

Csak úgy, miheztartás végett

-Doktor úr, nagyon fog fájni?
-Igen. Mégis, mit képzel, ha jól esne akkor magunknak csinálnánk!

Ezt a blogot magamnak csinálom, hogy jól essen. Ne vedd el ezt tőlem. Ne agitálj, mert nem érdekel. Ne mondd el nekem, hogy elfogult vagyok, mert ezt én is tudom. Igen, ezen a blogon elfogultan írok, ezt nem is tagadom. Azt gondolom ugyanis, hogy jobb, ha felismerem és figyelek a saját elfogultságomra, mint ha letagadnám és állítanám, hogy az elfogult véleményem elfogulatlan.

Ne agitálj, ne próbálj meg legyőzni, hanem beszélgess velem. Ha akarsz. Próbáld megismerni a gondolkodásomat, cserébe én is igyekezni fogok megismerni a tiedet. Attól még nem dől össze a világ, ha ugyanarról a szeletkéjéről te meg én másként gondolkodunk. 

Ha beszélgetni szeretnél velem, akkor vedd figyelembe, hogy engem a dolgok érdekelnek és nem annyira a vélemények. Épeszűbbnek tartom magukról a dolgokról beszélgetni, vitázni, mint a véleményekről.

Nem különösebben zavar, ha minősítesz, nem szeretnék innen semmit se kitörölni, se kitiltani senkit, de arra kérlek, hogy a többi ápoltat ne minősítsd. Szeretném, ha ez egy komfortos diliház maradna, zártosztály nélkül.  

Köszönöm, és érezd rosszul magad nálunk!

Munka hadának

2013.12.13. 16:38 | maroz | 27 komment

Címkék: munka hétvége jövőkép

Elgondolkodtató előadása volt Nemes Orsolyának a TedxYouth@Budapest-en. Tudom, tudom: hosszú, mi meg rohanunk, de annyira, hogy alig marad, mert alig hagyunk magunknak időt másra, mint a rezsicsökkentés jellegű üzenetek értelmezésére és befogadására.

Szóval a lényeg, hogy itt toporog a kapuban az a korosztály, amelyik számára már nem, vagy éppen csak alig adatott meg, hogy beleszippantsanak a létező szocializmus műbőrkalapszagú levegőjébe. Még lényegebb, hogy ők a mi gyerekeink. A "mi" alatt azokat értem, akik a rendszerváltás környékén toporogtak. Amikor a munka hadának a lépte már egy kicsit másként dobogott, már akinek, ugye, de most nem a nómenklatúráról és a kontraszelektált kádári elit generációs önátmentéséről szeretnék beszélni, vagy ha mégis, akkor csak érintőlegesen. Ma pedig a mi gyerekeink állnak rá lassan a futószalagra. Érdemes figyelni rájuk, megpróbálni érteni a problémáikat, mert ha nem fogjuk érteni, akkor pillanatok alatt kívül rekedhetünk az életükön, ami talán senki számára se lenne jó.

Az a jó az öregedésben, hogy az ember számára bizonyos statisztikai adatok az idő könyörtelen telése miatt sokkal többet jelentenek, mint puszta számok. Felidéződnek emlékek, személyes élmény a "hogy volt akkor", és így talán a megértés is könnyebben fog menni. Lássuk előbb a számokat.

Nagyot változott a 25 évesek világa mára. Hosszú-hosszú éveken keresztül tűnt minden változatlannak, érdemes megnézni például azt, hogy 1920-ban a 20-24 éves nőknek csak a 0,3%-a rendelkezett valamiféle felsőfokú végzettséggel, és ez az 1970-es évekig így is maradt. Ötven év változatlanság után, pont az én generációm születése környékén hirtelen elkezdett egy kicsit minden más lenni, ez a stabil 0,3% például a tízszeresére nőtt, majd a rendszerváltás évére a hússzorosára. 1990-ben már az említett korosztálybeli nők 6,8%-a rendelkezett valamiféle felsőfokú oklevéllel. Ez az arány 2011-re 12,6%-ra nőtt. Ugyanez a folyamat a 25-29 éves nők között így nézett ki: 1920-ban 0,4%, 1970-ben 6,7%, a rendszerváltás környékén, 1990-ben 15,7%, 2011-ben pedig 35,3%.

diplomasnok.JPGA valamilyen felsőfokú oklevéllel rendelkező nők aránya a megfelelő korúak százalékában

Érdemes arra is vetni egy pillantást, hogy mekkorát változott a házasodási szokás az elmúlt 25 év során. 1990-ben a 15-19 éves korosztály 6,6%-a házasságban élt, ezzel szemben 2011-ben ugyanennek a korosztálynak már csak a 0,4%-a. Még karakteresebb a visszaesés a 20-24 évesek között, hiszen itt az 1990-es 39,2% csökkent le 3,8%-ra. Még nagyobb a változás, ha csak a nőket nézzük: 1990-ben a 15-19 éves nők 12,5%-a házasságban élt (férfiak között ez az arány 0,5%!), míg 2011-re ez szépen kiegyenlítődött, ekkor már a nőknek is csak a 0,6%-a él házasságban. És akkor álljanak még itt a 20-24 éves nők mutatói is: 1990-ben 61,5%-uk házas, ezzel szemben 2011-ben már csak az 5,8%-uk.
hazassag.JPG

Bizony, 1990 még egy erősen "férfias" korszak volt, és ezt ne úgy tessék érteni, hogy akkor mi, férfiak még férfiak voltunk, kemény macsók, akik a vasectómiánkat is ambulánsan végeztettük majd a műtét után hazakocogtunk, nem, ez a férfiasság leginkább a hatalomról szólt, a dominanciáról, arról, hogy a korabeli vélekedések leginkább egy hegemón maszkulinitásnak kedveztek, így az általunk eltanult szerepmodellek is jó eséllyel ehhez igazodtak. Ezt a férfiúi hatalmi viszonyt az alapvető intézményeink is erősen támogatták, egyik ilyen intézmény a patriarchális család, a másik pedig az állam.

Amikor tehát mi voltunk azok, akik betoporogtunk a munka mezejére, akkor ott egy kemény, férfias világ fogadott minket. Ez egyrészt nyilvánvalóvá vált a célokban, hiszen az elérendők is javarészt a hegemón maszkulinitás szimbólumai voltak, ház, autó, és még egy kis dologi ez meg az, amivel a státuszunk jól reprezentálható. Másrészt pedig a viszonyulásokban: amire Nemes Orsolya rácsodálkozott az számunkra inkább triviális volt: a partneri viszonyok helyett erősen hierarchizált, hatalmi viszonyok jellemezték a munkahelyi struktúrákat. Ráadásul mindezt sújtotta még az is, hogy az eleve félfeudális beállítódásunkat a létező szocializmus nem éppen szabadságbarát jellege mondjuk úgy finoman, hogy konzerválta. Ne feledjük, mindezt egy olyan nép esetében, akiknél a középkor végén arányaiban ötször annyi volt a nemes és ötödannyi a szabad polgár, mint a franciáknál. 

Most pedig, amikor már a mi gyerekeink, pláne a mi lányaink kezdik meg az életük kenyérkereső szakaszát nekik ezekkel a viszonyokkal kell megbirkózniuk. Igen ám, de ők már egy nagyon más élethelyzetben nőttek fel, a szocializációjukra igen nagy hatással volt a mindenféle médiumból szinte észrevétlenül is rájuk csurgó kultúra, így számukra már nem csak a család, a közvetlen környezet nyújthatott mintákat, szerepmodelleket, hanem például az amerikai sorozatok, vagy filmek. A hegemón maszkulinitás fontos támasza, a család befolyása is csekély, hiszen hozzánk képest ennek a korosztálynak már csak elenyésző hányada él a mienkéhez hasonló, intézményes párkapcsolatban. Oda a hegemónia, hiszen egy laza párkapcsolatból, egy minden formalitást nélkülöző együttélésből bármikor ki lehet lépni, ha azzal elégedetlenek és teljesen hétköznapi dolog pár napon belül új párkapcsolatot létesíteni. Gondolom könnyen belátható, ha egy ilyen fiatal, pláne egy nő a munkahelyén is leginkább a partneri viszonyt keresi és a hatalmitól irtózik. 

Valamint a hatalmi viszonyok megjelenési formáitól, plusz azoktól az anomáliáktól, amit ezek ma okoznak.

Olyan ez sokszor, hogy ugyanazt nézik a felek, de nem ugyanazt látják. A gyerekeink munkába állnak és persze a hierarchia alsó fokain kezdik. Aztán figyelgetnek és jönnek sorra a nemértések. Nem értik, hogy az én korosztályomhoz tartozó főnökök miért is döntenek olyan rettenetesen nehezen. Hát persze, hogy nem értik, hiszen valószínűleg ők azzal vannak, hogy ők hogyan élnek meg egy-egy döntési folyamatot, de a mi korosztályunk közben meg teljesen másként. Nálunk ugye a vezetés totális, mi nem operatív vezetők vagyunk, hanem törzsfőnökök, de még inkább falkavezérek. Nekünk fogalmilag sem szabad hibáznunk, hiszen egy alfahím nem hibázhat, mert akkor az onnantól már nem is alfahím többé. Márpedig ha azzal vagyunk, hogy a döntésünk élethalál kérdése, akkor igen könnyen eljutunk egy olyan állapotba, amikor már nem is nagyon merünk dönteni, pláne úgy dönteni, hogy annak az esetleges hibás voltára egy alárendeltünk is rájöhet.

De ugyanígy számunkra szinte teljesen elképzelhetetlen a partneri viszony is, hiszen a mintáink egyértelműek: a rangban magasabb a mester, afféle kisebb istenség, aki kinyilatkoztat, és a beosztott a tanuló, aki áhítattal lesi a mester minden szavát és közben röstelli, amiért a Nagy Embernek ilyen kis légypiszokkal kell bíbelődnie, amilyen szerény személye. Innen aztán már pillanatok alatt össze is áll a hibás személyészlelés: a korosztályombeli főnök egy keményen hierarchizált viszonyt lát, azt tapasztalja, hogy ez a fiatalka, pláne ha nő az illető milyen egy fafejű ember, milyen nehezen lehet megtanítani arra, hogy hogyan kell a dolgokat csinálni, ezzel szemben a fiatal azt látja, hogy itt ez a munkatársam, itt ez a partnerem, és ha megveszek se bírom vele megértetni, hogy hogyan lehetne a dolgot jobban csinálni. Ennek pedig igen sokszor az lesz a következménye, hogy a dolgok nagyon rosszul csinálódnak, többnyire nincs hatékonyság, amit azzal pótolnak, hogy a munkaidőt kiterjesztik a szabadidőre is, persze ezt nem hivatalosan, így a többletmunkáért sem szabadidő, sem többletjövedelem nem jár. Ezen pedig a korosztályom szerint kiakadni nem szabad, hiszen mi még azzal vagyunk, hogy a viszonyainkat átjárja a hegemón maszkulinitás, a munkahelyet bármi áron meg kell tartani, felmondani akkor se szabad, ha fát vágnak a hátunkon (lásd még a családi kapcsolatokat is). Nyilván, ez a viszonyulás is megszüli a maga kizsákmányolóit, hiszen ahogyan egy patriarchális családból nem nagyon léphetett ki egy nő régebben, még akkor sem, ha az sokszor már a puszta életben maradása miatt lett volna szükséges, ugyanúgy a munkaadók is rájöttek, hogy kihasználhatják ezt a berögzült lojalitást, és effektíve is darabolhatják azt a tűzifát a munkavállaló hátán.  

Áll megint egymással szemben a két korosztály, és az egyik ezt látja bele a helyzetbe, a másik azt. Mi azzal vagyunk, hogy az alkalmazott nem egy piaci szereplő, aki eladta a munkaerejét, hanem egy kóbor állatnak látjuk, olyannak, akinek nincs falkája, és akit a kellő behódolás után mintegy nagy kegyesen befogadtunk a sajátunkba. A törzsfőnöki, az alfahími tekintélyünket érezzük kikezdve, ha az a hálátlan rohadék alkalmazott fel merészel mondani. Halálosan meg vagyunk sértődve és persze nem is értjük, hiszen mi azzal vagyunk, hogy befogadtuk a falkába, tanítgattuk, nevelgettük, türelemmel viseltettünk a sorozatos értetlenkedései előtt, és akkor tessék, ez a hála.

Itt vannak ezek a furcsa fiatalok, és tessék, hát nem merészelnek mást keresni a munkában, mint amit szerintünk keresniük kéne! Ők már nem csak eszköznek tekintik a munkát, amivel a státuszjavak megszerezhetőek, hanem célnak is, egyféle életcélnak, ahol az örömöket, a jutalmakat maga a munka végzése adja, és emiatt merészelik az érdekes, értelmes munkákat keresni, illetve érthető módon kapnak agyrémet a favágás-jellegű munkáktól, és ez az agyrém még inkább megérthető akkor, ha ők nagyon jól látják, hogy az ilyen csuklózásjellegű munkák teljesen fölöslegesek, hogy ez minden további nélkül egy pici igyekezettel elkerülhető lenne. Látják, hogy lehetne sokkal hatékonyabban is dolgozni, és pont emiatt fájlalják nagyon, hogy alapvetően a semmiért kell feláldozzák a számukra roppant fontos szabadidejüket. Ha pedig a számokat is megnézik, akkor az is őket igazolja vissza, hiszen látni, hogy a magyarok időben nagyon sokat dolgoznak, de ez pont a hatékonysági kihívások miatt nem nagyon hoz meg egy vitán felüli anyagi jólétet, és az is látszik, hogy nemzetközi összevetésben is milyen kevés a szabadidőnk. Ami fontos lenne, hiszen annak során tudnánk egy kicsivel többet együtt lenni, közösségként is létezni. 

Hát, így állunk. Nekünk még csak egy kicsit volt más a munkába állás, mint ahogyan azt a szüleink megélték, de a gyerekeink számára elég nagyot változott a világ. Meggyengült a hagyományos, a patriarchális család, ami szükségszerűen gyengíti a hegemón maszkulintást, egyre több a nő a felsőfokú végzettséggel rendelkezők között, ráadásul azt is látni, hogy az állam, a másik olyan intézmény, amelyik komoly támogatója a férfiuralomnak úgyszintén gyengül, amire sokan felkapják a fejüket, de nem kéne, hiszen azt is látni, hogy pont a szóban forgó ifjú korosztály az, amelyiket nem is igazán érdekli az állam, és nekik még akadnak is eszközeik arra, hogy az állami beavatkozási kísérleteket hatástalanítsák. Mi pedig jól tesszük, ha figyelünk. Persze ez nem lesz könnyű, hiszen ötvenévesen az ember nehezen értékeli át a hiedelmeit, a rögzüléseit, de attól tartok, hogy ha mi nem fogjuk tudni elfogadni a gyerekeink javaslatát arra, hogy egymást inkább partnerként kezeljük, akkor ennek lehet egy olyan következménye is, hogy ránk unnak és egy idő után már ők sem fognak törekedni ennek a partnerségnek a megteremtésében, és egyáltalán nem lepne meg, ha újabb húsz év múlva az derülne ki, hogy ezt bizony nem ők, hanem mi szívtuk meg jobban.

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kakukkfeszek.blog.hu/api/trackback/id/tr565687118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mária 2013.12.14. 17:39:12

"az alkalmazott nem egy piaci szereplő, aki eladta a munkaerejét, hanem egy kóbor állatnak látjuk, olyannak, akinek nincs falkája, és akit a kellő behódolás után mintegy nagy kegyesen befogadtunk a sajátunkba"

Ez nagyon igaz. A sötétgyökér munkáltató, pláne, ha 1988 előtt szocializálódott, vagy ami még rosszabb, az akkor szerzett érdemeiből szedte meg magát, ezt tényleg így gondolja. A korosztályába tartozó alkalmazottak szintén.

2013.12.14. 19:08:00

A magyar munkahatekonysag egyszeruen azert alacsony mert a munkaltato oldalarol nem o teljesitmenyt, hanem a munkaval eltoltott idot fizetik meg, es az elorejutas a lojalitas merteketol es nem pedig a munkavallalo jobb kompetencia szintjetol fugg. A fejlodes pedig ezen a ponton megall, mert a jo kepessegu kollega innentol annyit fog dolgozni, amennyiert megfizetik (azaz letornazza magat a rosszabb eredmenyuek szintjere).
Remelem ezen fog valtoztatni az eljovendo Y generacio, ami remelhetoleg nemcsak az attitudok tekinteteben fogja elozni a tobbieket.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.14. 19:59:26

Én bírom ezt a blogot, de nem lehetne az ilyen posztokat négy részre tagolni, és két rész közé berakni egy-egy Dilbert-képregénycsíkot? :)

Mert ez így ho...

maroz 2013.12.14. 20:23:46

@Holger Hartland: Direkt sormintaként beraktam két grafikont. Amúgy meg azon töprengek, hogy csinálok neked egy saját css-t, amelyik majd szépen szétvágja ötszáz karakterenként és csinál mindegyiknek saját címet, majd az aljára odaírja, hogy: folytatás. ;)

(Az egyik gyerekem pont itt ül mellettem, szakcikket fordít és közben finoman szentségel, hogy minek ennyit rizsázni. Én meg reflex-szerűen bólogatok neki. :)))

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.14. 21:48:58

@maroz: Végül is elolvastam, de nem vagyok biztos benne, hogy nem túláltalánosítás. Az "öregek" közt is van kevésbé hierarchia-mániás (amúgy a hierarchia egyáltalán nem rossz dolog!), meg a fiatalok közt is van sokféle. Az Ifjúság 2012 vagy milyen izé meg pont azt mutatta, hogy a fiatalok passzívak, biztonságot akarnak, stb.

maroz 2013.12.14. 22:05:50

@Holger Hartland: Így van, nagyon durván túláltalánosítás. A videó is megérdemelne pár kritikát, például az se túl korrekt, amikor azt mondja, hogy a négymillió munkavállaló negyede fiatal, azaz olyan, mint mi. Ez egy elég súlyos hiba, mert azért magunk között ismerjük el, hogy a nem diplomás nemelit munkavállalók attitűdjeiről nem sokat tudunk. Szóval sokkal, de sokkal finomabban kéne fogalmazni, és alaposabban körülírni dolgokat, de azért cseszd már meg, az még hosszabb lenne!!! ;)))

Az, hogy mégis így írtam meg leginkább azért van, mert látok egy változást, látok számokat, amelyek indokolják és magyarázzák a változást, és ezt fontosnak, lényegesnek gondolom. Nyilván, teljesen igazad van abban, hogy találkozhatunk másmilyen mintákkal is, de hát ez is természetes, hiszen ismétlem, ez egy folyamat, kábé az ilyen volt-ilyen lesz párhuzammal írható le, és az is egészen biztos, hogy soha nem volt és soha nem lesz csak ilyen vagy csak olyan, hanem inkább az az érdekes, hogy melyik lesz a meghatározó.

A hierarchiát én a hatalom kontextusában használtam. Talán pecking order-t kellett volna írnom, mert nem a szükségszerű és hasznos, jellemzően bürokratikus, tehát inkább procedurális mint személyi hierarchiáról beszéltem, hanem a törzsiről. Vagy arról, ami egy falkára jellemző.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.14. 22:11:39

@maroz: A videó? Hát írtam én olyat, hogy megnéztem a videót? (13 perc!) Csak annyit írtam, hogy elolvastam a posztot. :)

maroz 2013.12.15. 07:29:48

@Holger Hartland: Pedig jobb, mint a Tropa de elite! :p

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.15. 13:52:22

@maroz: Kár, pedig azt gondoltam, tetszeni fog az a film. Akció-krimi, társadalmi problémák realisztikusan fanyar ábrázolásával, és pont ezért magasan jobb, mint a felszínes, popkultúrás, vincentkedvenc Ponyvaregény. Amikor az alacsony származású fekete rendőrgyerek az egyetemen a tutiba született liberális fehér diákokkal vitatkozik, na például arról a jelenetről jutott eszembe, hogy ajánljam neked. :) Persze, megnézem majd az itteni videót is, csak tudod, blogra szórakozni járok, és amikor valami kicsit fajsúlyosabb dologba ütközöm, az már elveszi a dolog szórakozás-jellegét. Így értem, amikor panaszkodom, hogy hosszú.

maroz 2013.12.15. 14:01:46

@Holger Hartland: Csak vicceltem ám, tényleg érdekes volt a film, még akkor is, ha mint film, tehát mint művészeti alkotás nem is annyira jött be nekem. :)

tarackos 2013.12.15. 14:34:24

Maroz, jó a csaj de egy tanácsadó pont annyira hiteles, mint egy ügyvéd: már akkor hazudik amikor mozog a szája...:D

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.15. 14:42:35

@maroz: Ja, hát művészfilmet én itt a körúton kívül nem nézek. :) A művészetről (film, irodalom, bármi) kb. annyi fogalmam van, hogy "tetszik - nem tetszik". Most pedig megnézem a videót.

maroz 2013.12.15. 14:45:58

@tarackos: Igen, vannak ilyen aranyos sztereotípiáink, nekem az a kedvencem, hogy: Egy dolog az elmélet, más dolog a gyakorlat!

Sokszor kifejezetten mókás az ilyenek mögé benézni, hogy mi is az, amit ezek a toposzok elleplezni igyekeznek. :)

maroz 2013.12.15. 14:53:22

@Holger Hartland: Nekem is annyi, és pont ennek az annyinak az alapján mondtam. Van például egy magyar film, amelyik nagyon tetszett nekem, és kábé azért, amiért neked a Tropa de elite, mert van benne pár olyan dolog, ami engem nagyon megfogott, de ha az nem lenne benne vagy nem úgy, akkor filmként nem tetszett volna. Amúgy meg sajnos az van, hogy nekem a felszínes, popkultúrás dolgok is többnyire tetszenek. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.15. 15:04:34

@maroz: Megnéztem a videót. Fájdalmasan rossz volt. :) Igen, vele van a baj, meg az egész "Y" generációjával. Meg azzal, amelyik őket fölnevelte. Meg az enyémmel, amelyiknek nincs türelme a sok nyafogást végighallgatni. Meg konkrétan velem, aki egyre gonoszabb és cinikusabb leszek. :) Mindenkivel mindig csak baj van! :D

maroz 2013.12.15. 15:16:18

@Holger Hartland: "Meg konkrétan velem, aki egyre gonoszabb és cinikusabb leszek."

Hátja. Ez marad azoknak, akik nem bírják a drogokat. ;)

Amúgy én most nagyon pozitív vagyok, hétvégén megjavítottam 65, azaz hatvan-kibaszott-öt forintból a feleségem varrógépét, kicseréltem benne egy zavarszűrő kondenzátort, miközben amúgy fogalmam sincs, hogy mi is az a kondenzátor és milyen zavart szűr. Most egy kicsit férfinak, értékes embernek érzem magam, és ismétlem, mindezt megúsztam hatvanöt forintból! :)

buta_lúd (törölt) 2013.12.15. 16:37:21

@maroz: Azért úgy tűnik, hogy egy ilyen ted-es előadás nemigen tud több lenni, mint toposzgyűjtemény -ezt nem feltétlenül pejoratív éllel mondom. (Minta: ez, B.Ingels és K.Robinson)
(Ez az eredeti? tweakyourslides.wordpress.com/2012/12/26/deck-of-the-day-generation-y-by-orsolya-nemes/ -már ha oda visz titetek is a link, mint engem:)

maroz 2013.12.15. 17:26:46

@buta_lúd: Így van, kivéve, ha valami konkrét écával megy oda valaki.

És az is igaz, hogy sokszor hát, finoman szólva is nyögvenyelősek az előadások, valamint - mint a poszt témáját adó előadás esetében is - vannak benne erősen vitatható, de minimum árnyalható megmondások.

Ettől függetlenül nekem tetszik, mert valami, ami nem a zorbángyurcsányról szól, és tényleg vannak benne olyan gondolatok, vagy akármik, amelyek másokban is gondolatokat, vagy akármiket ébresztenek. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.15. 21:25:41

Akkor most érdemben. Az előadás tartalma: személyes történetek, sztereotípiák, buta általánosítások, panaszkodás. Egy rétegprobléma eladása generációs problémának. Előadó ül a tuti munkahelyen, és az a fő gondja, hogy nem kezelik partnerként, le kéne lépni. Mert ők, az Y-generáció, mobilisak ám. (Hát akkor hajrá! :))

Logikai hiba: "ha mások is így éreznek, nem velem van a baj". Pedig bizony lehet, legfeljebb akkor másokkal is baj van. :) Statisztikai hiba: a fiatalok mekkora hányada is ilyen? Ifjúság 2012 kutatás megvolt? Az megvolt, hogy sok fiatalnak nem az a baja, hogy nem kezelik partnerként a munkahelyén, hanem hogy nincs is munkahelye? Az megvolt, hogy vannak esetek, amikor nem is lehet vagy nem is érdemes "partnerként kezelni" a vizesnyol..., izé, a fiatal munkaerőt?

Amikor viszont lehetne partnerként kezelni egymást, és mégsem történik, meg amikor négy óráig tart az egyórás míting, az nem generációs probléma. Egész jól céloztam azokkal a Dilbert-képregénycsíkokkal. :)

Persze ha ezt nem elemző előadásnak, hanem a fiatal munkavállalók több helyet követelő felső néhány százalékához intézett lelkesítő beszédnek vesszük, annak lehet, hogy nem is rossz. Akkor már csak beszélni kellene megtanulni.

tarackos 2013.12.15. 23:34:05

"Az a jó az öregedésben, hogy az ember számára bizonyos statisztikai adatok az idő könyörtelen telése miatt sokkal többet jelentenek, mint puszta számok. Felidéződnek emlékek, személyes élmény a "hogy volt akkor", és így talán a megértés is könnyebben fog menni."

Szavad ne feledd!

Neki, aki éppen hogy kikerült ki a felsőoktból, csak a számok vannak és a szélszes blabla, gyakorlat semmi. Junior.

Én már 10 éve is kifizettem 30 ezret óránként egy szakinak ha a szakértelmét visszaigazolták de ilyen bigével sosem találkoztam.

Nem ezen a területen, tanácsadás, van generációs feszültség. Egyszerűen rossz a példa, az Y-Gen ebben alig lehet hiteles.

Inas tanítja a mestert? Ne már...

tarackos 2013.12.15. 23:48:40

@tarackos: Szvsz, a társadalmi mobilizációnál vagy a karrier útnál kellene megfogni a problémát.

A mai felgyorsult viszonok között elég hamar eljuthat vki középvezetői vagy akár felsővezetői szintre is. 30-as vagy nálunk 40-es éveire. Ezeket az embereket a helyismeretük és, most tegyük fel, szakértelmük miatt nagyon nehéz kimozdítani a pocíziójukból ráadásul, mivel fiatalok, még évtizedekig ott lesznek hiszen nyilván nem lefelé akarnak bukni.

Azaz, sok az eszkimó és kevés a fóka...

(10 éve találkoztam rendre olyannal, hogy Mancika egy nyamvadt word doksit sem volt képes legépelni. Akkor volt egy másféle feszültség is ami mára talán kevésbé jellemző de sztem még mindig jelen van.)

maroz 2013.12.16. 07:19:00

@Holger Hartland: És akkor fogadjam el tőled, hogy cink meg a négynégynégy az jó, azt ne simfeljük, mert legalább watchdog, meg beszólorbánnak, meg. :((((

Viszont tényleg tökéletesen igazad van. Viccesrajz meg vascső, mást egy kurva szót se. Ja, és még: pont. :(

gyalog.galopp 2013.12.16. 07:23:08

A Kádár rendszer egy hierarchikus, tekintély elvű, utasítás végrehajtására szakosított rendszer volt. Nem a maszkulinitás miatt volt ilyen, hanem a hatalom megtartás és gyakorlás miatt. A létra különböző fokain állók gyámkodtak az alattuk lévők fölött, a rendszer ideológiájából, attitűdjéből adódóan , ha akarták volna se tekinthették az alattuk lévőt partnernek.

Ez az attitűd él tovább mind a mai napig úgy a politikában, mint a gazdaságban. Lásd pl. a hülye nép soha nem oda szavaz , ahová kellene, mármint a vesztesek szerint.
A bebukott gazdaság vezetője szerint a takarítótól gépíróig mindenki hülye, akikkel nem lehet mit kezdeni. A végeredmény: ez Magyarország, menthetetlen.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.12.16. 08:01:39

@maroz: A blogolás azzal jár, hogy az olvasók néha megírják a véleményüket. Ha nem kell, akkor kapcsold ki a kommentelést, vagy ne állj szóba velünk, és akkor én sem nézek fölöslegesen videót, nem gondolkodom rajta, és nem pötyögöm be, amit gondolok. Egyet ne kérjen senki, hogy ha már pötyögök, akkor mást, mint amit gondolok.

___________________________ (törölt) 2013.12.16. 14:31:17

Üdv Maroz,

Véleményem szerint a "domináns férfiasság" a fiatalok világában nem csökkent, hanem növekedett. Alapvetően a tibor.blog.hu-ra és a tarda.blog.hu-ra, meg a szlengblogra kellene ránézni, ezek alapvetően fikciók persze, de amennyire én látom, valóságközeliek.

Teszem azt 1995-ben még tényleg barátnőt találni ment az egyszeri ember a diszkóba, 2010-ben már többnyire csak simán kúrni akart. Az olyasmi, mint a partnerkapcsolat helyett szextárgy keresése abszolút megnövekedett, nem csökkent. A kigyúrt aggresszív típus népszerűsége növekedett.

Az 1981-es Kopaszkutya zenészei www.youtube.com/watch?v=CULdWGQB59c és mondjuk 2010-ben a bármilyen átlagos diszkóban a csajokra helyből taperolással nyomuló kigyúrt kisstílű bűnözők világképe alapvetően igenis a sokkal dominánsabb maszkulinitás fele ment el.

Ugyanez fordítva, a korábbi, kvázi öntudatosabb nőtípus helyett a fiataloknál gyakran a gyerekes, nyafi, Hello Kitty-s, kircsi ajcsi ari üdcsi, 12 éves korban megmaradt típus vette át, ami alapvetően valahol egy szubmisszívebb nőtípust jelent, teszem azt feleségem is és édesanyám is dühösek arra, hogy egy plázában nem lehet normális nyári női papucscipőt vagy szandált kapni, mert nincs olyan, ami ne lenne telehányva flitterekkel meg plasztik virágokkal, mintha a bolt célközönsége egész életében 12 éves kislány maradna.

Igaza lehet abban, hogy adott esetben az egyetemet végzettek és az irodai munkát végzők körében, ebben az elitben ez nem igaz, a "domináns férfiasság" csökkent.

Ugyanakkor ezen a körön kívül, a fizikai munka és minden egyéb világában, a szoláriumüzemeltető csaj és a taxisofőr pasija viszonylatában abszolút megnövekedett.

Fogalmazhatunk durvábban is. Gyakorlatilag azt mondhatjuk, hogy a mai magyar fiatalok között azok, akik alapvetően az irodai munkát végző, diplomás, elegáns, nyelveket beszélő, karrierista réteg ALATT vannak, akik NEM oda tartoznak, ott elmosódott a határ alvilág és felvilág, fizikai munkás és bűnöző, átlagos nő és ribanc között.

Akik egy átlagos nap délutánján nem-irodista ruhában egy plázát benépesítenek, azon a körön belül nem lehet megmondani, hogy ki taxisofőr és ki pénzbehajtó, mert a normálisabb (fedő?) munkát végző fiatal férfiak is folyton azon zsinnyegnek, hogy te tudok tíz mobilt okosba, leesett a teherautóról, érdekel-e, és az egész kiállásuk az aggresszív gengszteré ( = annyira domináns férfiasság, amennyire csak lehet), a lányok pedig - talán jórészt az ezen körön belül nagyon keményen alárendelt szerep miatt - nem csak hogy 23 évesen is 13 éves mentalitásúvá lettek, de olyan lazán és gátlások nélkül szopnak le bárkit egy buliban, hogy ezzel az erővel már akár lehetnének hivatásos prostik is.

Mondom, nézzen bele a fenti blogokba, fikció, de valóságközeli fikció.

Ha maga csak az irodai-diplomás világot látja, akkor igaz a poszt.

De az azon kívüli világ sokkal hegemónabbá vált a fiatalok között, gyakorlatilag alvilági, maffiás logikájúvá. És ezzel együtt persze nagyon macsóvá is.
süti beállítások módosítása