HTML

Csoportterápia

  • Kopó: Annak a paradox helyzetnek mi a feloldása, hogy a felújításhoz tőke kell, az meg az önkormányzatna... (2021.12.21. 01:47) Faszádizmus
  • ATCG: Csak a csönd (2019.07.30. 00:21) Outdoor
  • maroz: @KUNTYI: Ötmillió forintot azért nem akkora kunszt elhasználni, például felteszed a ruletten a pir... (2016.11.25. 05:42) A napelem haszna Magyarországon
  • maroz: @annamanna: Nézd meg, hogy kik és mire használhatják ezt a bringát. Nézd meg a motorját: 0,25 kW a... (2016.04.19. 12:51) Zöld rendszám
  • bontottcsirke: @dr Smittpálelnökúr: Ezaz! Rekesszz ki mindenkit, aki nem a haverod! Így szép a demokrácia. (2016.02.07. 13:02) Demokratikus ellenzék

Egy másik segglyuk

segglyukbanner.png"A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, és senki sem kíváncsi a másikéra."



Irl kommentelnél? Gyere a Gólyába!

golya.jpg

Ambulánsan kezeltek száma

Címkék

alföldi (2) államadósság (1) államcsőd (1) államforma (1) ami még egy blogon is ciki (1) aranyszalag minőség (1) a létezés magyar minősége (15) ballib (13) balliberális értelmiségi elit krémje (2) bizalom (4) bloglossza (31) bürokrácia (1) chiken game (1) cigány (1) civil (17) civilek (6) civil politizálás (1) demokrácia (1) égés (1) egyéb ápoltak (7) egyetemfoglalás (1) életvilág (4) elit (20) ellenzék (1) emlékezés (1) emlékezés-biznisz (1) eperjes károly (1) építészet (1) erkölcs (6) erőss zsolt (1) érték (15) értelmiségi elit (6) etatizmus (2) felelősségvállalás (1) fellegi (1) felsőoktatás (1) fidesz (1) fogyasztóvédelem (2) gasztroezmegaz (1) gasztronómia (4) giró szász (1) gyereknevelés (1) győzelmi jelentés (1) gyurcsány (3) g pont (1) háború (1) hallgatói érdekképviselet (2) hatalom (6) hazugság (1) helyreigazítás (1) hétköznapi apróságok (2) hétvége (17) homofóbia (1) horsefuckers pride (1) igazságosság (1) indulatposzt (1) jobbik (2) jogállam (5) jövőkép (17) kisember (10) kiss péter (1) konzervativizmus (1) kormány (1) kormányzás (3) kövér (1) középosztály (1) kreativitás (2) kultúra (2) lányomnak mondom (1) lázár (1) lengyel lászló (1) levelező tagozat (3) liberális demokrácia (1) lmp (1) magánügy (1) magyar gasztronómiai egyesület (1) magyar narancs (2) matolcsy (1) mazsihiszti (1) média (11) migráció (1) milla (1) mszp (5) munka (1) náci (2) nacionalizmus (1) nemzeti középosztály (1) nyitottakvagyunk (1) oktatás (13) orbánizmus (10) palotaőrség (1) pártállam (3) pártpolitizálás (11) pénzért bármit (1) pintér (1) plágium (2) polgár (1) polgárosodás (3) pozsonyi ádám (1) progresszió (1) rendszerváltás (2) románia (5) schmitt pál (6) selmeczi (1) szabadság (1) szanyi tibor (6) szíria (1) szőkenő (1) tarlós (1) társadalom (25) TGM (1) tudomány (3) tv2 (1) ünnep (4) vágó istván (1) választás (1) vallás (1) vélekedéseink (1) vendégposzt (1) vicc (2) vidéki tanácselnök (1) zárszó (1) zászlóégetés (1) zombiszdsz (1) zsidó (3) Címkefelhő

Házirendetlenség

Csak úgy, miheztartás végett

-Doktor úr, nagyon fog fájni?
-Igen. Mégis, mit képzel, ha jól esne akkor magunknak csinálnánk!

Ezt a blogot magamnak csinálom, hogy jól essen. Ne vedd el ezt tőlem. Ne agitálj, mert nem érdekel. Ne mondd el nekem, hogy elfogult vagyok, mert ezt én is tudom. Igen, ezen a blogon elfogultan írok, ezt nem is tagadom. Azt gondolom ugyanis, hogy jobb, ha felismerem és figyelek a saját elfogultságomra, mint ha letagadnám és állítanám, hogy az elfogult véleményem elfogulatlan.

Ne agitálj, ne próbálj meg legyőzni, hanem beszélgess velem. Ha akarsz. Próbáld megismerni a gondolkodásomat, cserébe én is igyekezni fogok megismerni a tiedet. Attól még nem dől össze a világ, ha ugyanarról a szeletkéjéről te meg én másként gondolkodunk. 

Ha beszélgetni szeretnél velem, akkor vedd figyelembe, hogy engem a dolgok érdekelnek és nem annyira a vélemények. Épeszűbbnek tartom magukról a dolgokról beszélgetni, vitázni, mint a véleményekről.

Nem különösebben zavar, ha minősítesz, nem szeretnék innen semmit se kitörölni, se kitiltani senkit, de arra kérlek, hogy a többi ápoltat ne minősítsd. Szeretném, ha ez egy komfortos diliház maradna, zártosztály nélkül.  

Köszönöm, és érezd rosszul magad nálunk!

A keresők sorsa

2013.08.15. 13:38 | maroz | 44 komment

Címkék: hétvége érték

mottó1: Vidám és jó volt s tán konok,
ha bántották vélt igazában.
Szeretett enni s egyben másban
istenhez is hasonlitott.
Egy zsidó orvostól kapott
kabátot és a rokonok
úgy hívták: Többé-itt-ne-lássam.
A görög-keleti vallásban
nyugalmat nem lelt, csak papot -
országos volt a pusztulásban,

no de hát ne búsuljatok.
(József Attila)

mottó2: Kérjetek és adatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek.
(valami zsidó vándorprédikátor)

future.jpgSzerencsés az, akinek nem kell keresnie. Beleszületik ezüstkanállal a seggében a tutiba, és mire odacseperedne, hogy a státuszához kapcsolódó vélekedéseket, viselkedési és viszonyulási formákat kritika tárgyává tudná tenni addigra hézagmentesen elsajátítja azt a saját csoportjára jellemző viselkedési és viszonyulási módot, mely szerint minden olyan ingert, amelyik arra késztethetné, hogy a saját vélekedését kritika tárgyává tegye egészen egyszerűen ki kell zárni. Pihepuha, szivárgásmentesen zárt világ, suba a subával, él vígan a szerencsés születésű, és mivel csoporttörvény, hogy csak hasonlókkal vegye magát körül így szinte tökéletes a meggyőződése arról, hogy az ő kisvilága az elgondolható összes világ legjobbika. Sőt, más elgondolható világ nincs is, vagyunk mi, és a rest of the World, akik előtt egyetlen út áll, felnőni mihozzánk, betagozódni a mi világunkba, persze ezt úgy, ahogyan mi elképzeljük, és el is hitetik magukkal, hogy ez bárkinek játszi könnyedséggel menne, ha akarná, és ha nem sikerül, akkor az azért van, mert nem akarta eléggé. "Lám, az én szüleim/nagyszüleim is szegények voltak, és nekik mégis sikerült!", - lökik az önigazolást, és közben persze elfelejtik azt, hogy a menet közben elkallódott ezer sorstársuknak meg nem sikerült. Mert lusták, buták, mert nem akarták eléggé, mondják, és visszarúgják a gödörbe a kapaszkodót.

Nos, nekem nem adatott meg ez a szerencse. Én a szüleim és nagyszüleim vagyok, nulladik generációs felkapaszkodott. Az, aki ha akarja, ha nem vakítja el a státusz-szemüvege akkor még láthatja, hogy milyen súlyos mértékben nem igaz az, hogy megy ez, csak akarni kell. A saját szerencsém abban áll, hogy véletlenek és a sors szeszélye folytán nekem adatott meg ezerből egynek lenni, akinek sikerült. Viszont a közelség miatt látom azokat is, a brutálisan túlnyomó többséget, akiknek nem. Persze a dolgok szokványos menete szerint nekem most azt kellene mondanom, hogy azért nem, mert ők lusták/buták/satöbbik voltak, ezzel szemben ugye én. Hát, nem. Nekem tehát nem adatott meg a szerencse, hogy születéssel kerüljek bele a tutiba, de még ahhoz is hatalmas adag szerencse kellett, hogy egyáltalán keresővé válhassak. Hogy felismerhettem, miszerint az, amibe beleszülettem és a dolgok szokványos menete szerint benne is kellett volna maradjak nem pont a világok legjobbika, hogy megláthattam, hogy kívülállóként beleshettem jobb világokat, jobb világokba. Hangsúlyozom, ahhoz is szerencse kellett, hogy egyáltalán el bírjam gondolni, miszerint nekem is lehet helyem egy ilyen másik világban. Innen már játszi könnyedségű volt az egész, majdnem olyan könnyed menet volt, mint a gólya által a szerencsésebb helyre liferált kortársaimé.

Persze voltak apró különbségek,  a fene se érti, hogy miért, de én például nem flancos nyugati egyetemeken tanultam a nyolcvanas évek végén, a döglődő pártállami időkben, Soros pénzén, hanem. Ez a "hanem" egy eléggé csúnya hanem, ez óta a "hanem" óta eltelt lassan egy emberöltő és még ma se nagyon merek visszagondolni rá. Persze ez csak üres kifogás, nekem is ugyanakkora esélyem lett volna Amerikára, biztosan nem akarta eléggé, azért. 

Az erudícióm is kicsit másként alakult, aminek akár az is lehetne oka, hogy a nem túl nagy belmagasságú és nem túl belvárosi lakásunkban nem éppen könyvek potyogtak a fejemre, hanem inkább valami más. Konkrétan maga a ház, és tényleg konkrétan. No meg az se nagyon volt, aki a kezembe adja a megfelelő könyveket, persze így is hálás lehetek a sorsnak, hogy legalább kereshettem. Tudom, én vagyok a hibás, jobban kellett volna igyekeznem.

De valami csak-csak alakult, olyan, amilyen, persze ez se az én érdemem, újfent kellett hozzá egy tonna szerencse, például kellett az, hogy egy öröknek hitt világrend a legmegfelelőbb pillanatban összeomoljon, elsöpörve körülem a kisebb és nagyobb rácsokat, szabad vagy, mint egy bekötözetlen seb, mondták, és én nekiláttam. Közben az igazi szerencsések is boldogan ünnepelték ezt az összeomlást, hiszen ez nekik azt is jelentette, hogy immáron nem kell szükségszerűen követniük a rájuk kirótt pártállami elit-sorsot, hanem majd szül nekik a szabadság új rendet, illetve egy másik szórend szerint: hanem majd nekik szül a szabadság új rendet. 

És lőn. A szerencséseket valahogyan, valami furcsa véletlen folytán megtalálta a jó munkahely, a kellemes karrier ígérete, és persze itt is hihető, hogy ez semmi más nem volt, mint puszta véletlen, hiszen akár én is lehettem volna az, akit megtalál, csak hát ugye én biztosan nem igyekeztem eléggé.

Kerestem volna, és akkor találok.

Kopogtattam volna, és akkor megnyittatik.

Kértem volna, és akkor megadattatik.

Hogy én kerestem, kopogtattam, kértem és mégsem? Az én bajom, biztosan nem kerestem, kopogtattam, kértem eléggé szorgalmasan, kitartóan, én vagyok a hibás. Elbasztam, ez van. És tényleg.

Tényleg elbasztam, mert tényleg nem azt és nem úgy kerestem, ahogyan azt tőlem elvárták volna. Ha nem az értéket keresem, hanem az érték látszatát, akkor ma is velük lennék volna én boldogan. Ha nem a baloldaliságot keresem, hanem csak annak a látszatát. Ha nem a humanizmust, az emberséget, hanem beérem ezek látszatával is. Ha hajlandó vagyok megtagadni a múltamat és elfeledni azt, hogy honnan jöttem, és azt, hogy miközben nekem sikerült hány és hány sorstársamnak nem. Ha elfogadom, hogy én ott csak afféle gyüttment háziállatka lehetek, akit a szerencsések megtűrnek éppen, de azért tudjam, hogy mindennek van egy határa. Elbasztam, rosszul, rossz helyen kerestem. Most meg állok itt hülyén és érzem, hogy magyaráznom kéne, hogy számomra azok a bizonyos keresett értékek ugyanúgy fontosak, azokat ugyanúgy keresem, csak éppen kicsit felfordult a gyomrom a sok látszattól és emiatt sugárban. 

Mert a gyomor, az speciel nagyon fel van fordulva.

Azt látom ugyanis, hogy ifjú sorstársaimat a keresésben ez a közeg pont úgy bassza pofán, löki vissza a maga háziállatkai helyére, ahogyan engem. Nézem ezeket a keresőket és magamra ismerek bennük. Látom a saját korabeli bizonytalanságaimat, vágyaimat, félelmeimet és igen, látom a saját kapálózásaimat is, a szükségszerű tévútjaimmal együtt. Persze ma már ezek a dolgok sokkal jobban látszanak, hiszen ma a valóságos virtualitás kultúrájában élünk, itt van minden egy kattintásnyira (már akinek, ugye), láthatjuk, hogy kik a keresők és azt is láthatjuk, hogy kik az éppen ügyeletes pofánbaszók. Tessék elolvasni a kommenteket. Tessék megnézni a kommentelő fészbúk-profilját, olyan szépen látszik belőle, hogy a leghangosabb pofánbaszók tipikusan azok az életmód-nacionalisták, akik ahelyett, hogy örülnének a szerencséjüknek és legalább csendben maradnának inkább nekilátnak izomból pofánbaszni, mert ennyire fontos nekik annak a látszatnak a fenntartása, hogy ők lennének azok a bizonyos européer, baloldali liberális, humanista, ésatöbbi értékeknek a hazai letéteményesei és egyúttal védelmezői, mely értékek történetesen számomra is fontosak, és a gyomrom pont ettől fordul fel, attól, hogy ezek az újfarizeusok pont a számomra fontos értékeket tapossák a viselkedésükkel a sárba, a szarba, bele. Teszik szitokszóvá, és közben forgatnak szemet, nem akarva megérteni, hogy ezért, tehát azért, hogy ma ezek az értékek tökéletesen működő szitokszavakká konvertálhatóak nem más, nem egy most, ebben a posztban meg nem nevezett politikus a hibás, nem a gaz ellen, hanem bizony ők. Ők, akik a jó sorsukkal, a szerencséjükkel, a kivételezett helyzetükkel, a káderapukától-káderanyukától készen kapott státuszukkal nem megélegedve, vagy éppen pont azért, mert így gondolták azt megvédelmezhetőnek, mindegy is, szóval ők a hibásak azért, mert ma minden, ami számomra kedves érték lehetne szitokszóvá vált. Igen, a farizeusság, az álságosság, a dolog helyett a dolog látszatának az elfogadása ide vezet.

És most, miután az én generációm ilyen sikeresen elbaszta ezt az egészet látni, hogy ugyanez a minta, ugyanez a hozzáállás hála a kurvaistennek átöröklődni, átadódni látszódik az ifjabb szerencséseknek, nesze, fiam, itt ez a darab látszat, régen pompázatosnak látszó érték, ma már csak szarba-sárba megtiport szitokszó, de te lengessed csak bátran tovább, ahogyan én tettem eddig. Egyedüli reményem pont ebben az új kultúrában van, a valóságos virtualitás kultúrájában, abban, hogy a fiatalok számára sokkal hamarább és sokkal kevesebb keserv árán válik világossá, hogy amit ők keresnek az hol nem található meg elég nagy bizonyossággal. Fontos lenne, hogy erre minél gyorsabban rájöjjenek, mert sajnos ott figyel egy elég valós veszély is, jelesül az, hogy ha valaki keres, ha valaki megtalálni vél és ezért kopog, kér, de beengedés, megadattatás helyett pofán baszattatik az erősen hajlamos azt a téves következtetést levonni, hogy akkor azok a bizonyos értékek sem jók, sőt, pont hogy az azokkal ellentétesek a keresendőek. Fontos lenne azért is, mert a keresők sorsának sűrűn része a gyűlölet is, ez van, ilyen az ember, jó lenne ugyan, ha nem így lenne, de így van: a legédesebben azt a csoportot tudjuk gyűlölni, amelyikbe befelé igyekeztünk, de minden igyekezetünk dacára kibaszattunk, mint egy megunt háziállatka. A keresést a gyűlölet jobb esetben megnehezíti, rosszabban szinte teljesen lehetetlenné is teszi, és ez megint nem lenne túl jó, hiszen ha valamiben reménykedhet ez az ország akkor az nem más, mint hogy lesznek sokan keresők és esetleg találnak is valamit. Valamiket. Értékeket, az értékek látszata helyett, például.  

44 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kakukkfeszek.blog.hu/api/trackback/id/tr275461656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mariann19 2013.08.15. 15:03:06

Brilliáns írás!
Vajon mennyien éltük, éljük át ezeket a stációkat?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.08.15. 20:35:59

Most már tényleg meg kell nézned azt a kurva filmet. :)

Egyébként bizony, így megy ez. Próbálj meg kultúrantropo- vagy másfajta -lógusként viszonyulni amúgy érthető utálatod tárgyaihoz. (Meg az alanyához is. :)) Ez is csak egy társadalmi csoport, ez is csak emberekből áll. Miért is akarsz oly nagyon a tagja lenni? Ha akarsz még.

maroz 2013.08.15. 21:12:40

@Holger Hartland: Már nem akarok, bár néha úgy érzem, hogy fázom magamban. :)

Meg különben is, mintha mostanság lennének némi kever-kavarodások. Egészen aprócska kis elbizonytalanodások. Van az a játék, amelyikben n számú játékos és n-1 számú szék van, mindenki jön-megy, majd egy adott jelre gyorsan leülnek egy székre. Akinek nem jut szék az kiesik. Na, mintha valami ilyen permanens újraülés lenne mostanság, sok-sok vicces jelenettel.

Alonee 2013.08.15. 23:36:48

@maroz: "fázom magamban", nem olyan ritka állapot ez, egye meg a fene. Réges régen nem olvastam ilyen jó posztot.

Laser Johnny 2013.08.15. 23:45:18

A gőg megmérgezi az emberi kapcsolatokat, a kitaszítottság, elutasítás gyilkos indulatokat szül (Káin).

És? Mi új van ebben? Évezredek óta csináljuk, és még fogjuk is.

panelburzsuj 2013.08.16. 00:20:30

@maroz:

Rádöbbentettél, hogy én halmozottan hátrányos helyzetű vagyok.

Rám vakolat és könyv együtt potyogott.

Nem is tudtam soha olyan igazán szívből sírni a kommunizmusért, mint valami József Attila, Váci Mihály - vagy halovány késői súgárként itt most te.

Wintermoots (törölt) 2013.08.16. 12:25:19

@panelburzsuj:

ezt megmagyarázhatnád, mert elég ostoba mondatnak tűnik.

panelburzsuj 2013.08.16. 12:50:40

@Wintermoots:

Méghogy ostoba...

Hegel is óta tudjuk, hogy nix retúrjegy: modern poszt után posztmodern komment gyün.

Ideje megimerkedned hát az elemes intelligencianövesztővel: én csak az alkatrészeket szállítom - a belőlük összerakott értelmet szabadon variálhatod.

Win-win.

panelburzsuj 2013.08.16. 13:22:41

@Wintermoots:

"Magad vagy, mondták; bár velük / voltam volna én boldogan."

"Mert egyedül nincs puha táj, hazánk sincs, / melynek földjébe keserű gyökérrel / foganni vágyna csírátlan szívünk."

"Szegény személyes névmás, / akár egy marhafartő / felszeleteltetett, / az Én-től a Te elidegenedett, / az Ő meg érdektelenül / lesi már többesszámait."

(A harmadik szerzőjéért pluszpont jár. PIROS pluszpont... De többet már tényleg nem segítek.)

mórka 2013.08.16. 14:21:21

Panelburzsuj fabulái

A vakolat és a könyv(fabula)

ÉRTELME
Élete kétségén semmit se gondoljon, kinek üstökére csak vakolat potyogott.
Csak elejit veszi teményebb bajának, ha nincs neki könyve és ezüst eszcájgja.
Embernek az oly bosszúság legnehezebb lészen,
az mellyet másokkal örökkön méredzkedve magának nevel.

panelburzsuj 2013.08.16. 14:25:20

@mórka:

Hűha...

Ennyire kilóg a profilom a Zorrómaszk alól? ... :)

mórka 2013.08.16. 17:03:16

@panelburzsuj:
Phaedrus és Zorro teljesen jól megférhetnek benned.
Ami néha kilóg, az az incselkedő, indirekt luciferség.)

Más:

Falvédőszövegek nagy utazóknak:

Nem rossz a lajtorján önerőből felmászni.
A kapott sültgalambnál mindig jobb, amit valaki magának süt.
A kincskeresés nem a kincsről szól.
Ne irigyelj senkit, mert nem tudhatod, hogy mit irigyelsz!

maroz 2013.08.16. 18:59:12

És amint az várható volt megszólalt a belvárosi liberális:

hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20130816_HaHa_rajtad_rohogunk_nem_veled

Helyes, helyes, meg kell alapozni azt a húsz év Orbán-hatalmat. Na jó, legyen harminc.

buta_lúd (törölt) 2013.08.17. 10:52:16

@maroz: A cikkíró se-pi-hü a négyzeten. És még a hormonokkal sem tudom mentegetni.
A poszt mondanivalója* meg igen jó.

Már persze az, amit én annak vélek. :)

Mariann19 2013.08.17. 16:12:58

"A saját szerencsém abban áll, hogy a sors szeszélye folytán nekem adatott meg ezerből egynek lenni, akinek sikerült."
Valóban csupán a szerencsének tulajdonítható az egyén kiemelkedése abból a közegből, amelyben addig élt?
Van véletlen, van szerencse, de a kitöréshez kell a felismerés, hogy az egyén előtt kitárulhat a horizont, mert többre képes, mint amire az eddigi élete lehetőséget adott volna.
Márpedig aki erre a felismerésre képes, és bátran elindul a számára eddig járatlan úton, az már nem az objektív okok miatt következik be, hanem a személyiségjegyeiből következik.
Ezek az értékek nem kötődnek az "ezüst kanálhoz", hanem a neveltetéshes, a helyesen kiválasztott értékrendhez, melyet otthoni indíttatás határoz meg.
Ezek után jön a kitörésre való elhatározás, óriási akaraterő a megfogalmazott célok elérése érdekében, melyet egy bulldog kitartásával lehet csak megvalósítani .
A társadalmi hierarchia magasabb régióba való elhelyezkedés érdekében - a kitűzött célon felül - magas szintű műveltséget, intelligenciát, lexikális tudást, horribile dictu, viselkedési normákat is el kell sajátítani, amelyek a nulladik generációnak nem hullottak az ölébe.
Ezért érdemli meg "az ezerből az egy", hogy az élete nagyívű változáson menjen át, és felemelkedjen.

maroz 2013.08.17. 17:48:14

@Mariann19: "Valóban csupán a szerencsének tulajdonítható az egyén kiemelkedése abból a közegből, amelyben addig élt?"

Ha nincs valamiféle strukturális hatás, akkor igen. Mire gondolok? Például olyan oktatási rendszerre, amelyik alkalmas arra, hogy az otthonról hozott hátrányt ledolgozza.

Amikor és ahol én gyerek voltam ott körülbelül nyolc-kilenc éves korra vége is volt annak a bizonyos gyerekkornak, és ezen az iskola se nagyon tudott változtatni. A tanév kezdetétől késő őszig, valamint kora tavasztól az volt a legnagyobb probléma, hogy állandóan hiányzott az osztály fele, a tanítók minden emberkedése ellenére is. Betakarítások, szüret, majd tavasszal a tavaszi munkák, és a nyolc-kilencévesnek is mennie kellett, mert már voltak olyan fázisok, olyan munkák, amelyeket rá lehetett bízni. Ez így ment tizennégy éves koráig, amikor is végre hagyhatta a picsába az iskolát, lekonfirmált és onnantól már felnőttszámba vették, túrhatta a földet látástól vakulásig, és kábé ez volt a tipikus sors.

Ebből önállóan, saját erőből kilépni nem igazán lehetett, mert ugye a gyerek még csak nem is igazán tudta, hogy lenne, hogy lehetne más élet is. A kilépéshez többnyire valami váratlan, szokatlan esemény kellett, de sokkal inkább események láncolata, mondhatni hogy egy szerencsés sorozat. Ami sokszor akár még szerencsétlenség is lehetett, válás, az egyik szülő halála, effélék, és ha a szülő mintegy véletlenül kiszakadt ebből a körforgásból, akkor ezzel kapott egy óvatos esélyt a gyerek is, ami "beváltásához" aztán újabb szerencsék kellettek.

Persze a hátrány az végig megmaradt, és itt jön erősen képbe a jóba beleszületettek azon cinizmusa, hogy lehet azt, csak akarni kell, mert azért nem mindegy, hogy valakinek megadatottak a dolgok csak úgy, mintegy mellékesen, vagy utólag kellett bepótolnia, kínkeservesen és permanensen aggódva, hogy mi az, amit még mindig elmulaszt. Csak mintegy vicces momentumként mesélném el, hogy én olyan nyolc-kilenc éves koromban nem tudtam mi az, hogy múzeum. Amikor anyám és az akkori élettársa, későbbi mostohaapám egy szép napon azt mondta, hogy no, és most megyünk a múzeumba roppant boldog voltam, mentem iszonyú lelkesen, majd miután odaértünk és elkezdtük nézegetni a mindenféle kardokat, páncélokat és kitömött állatokat egy idő után elkezdtem aggódni, hogy oké, szép, szép itt minden, de nem fogjuk lekésni a filmet? Milyen filmet, néztek rám értetlenkedve. Hát a filmet, amiért jöttünk! Én ugyanis azzal voltam, hogy egészen biztosan mozit akartak mondani, hiszen olyan szó nincs is, hogy "múzium", legalábbis én nem ismertem, és egyből megracionalizáltam, hogy ez a mozi lehet, csak egy kicsit furcsán ejtik. Így lett aztán az első múzeumlátogatásom egy óriási csalódás, hiszen én valójában filmet vártam, nem nyeszlett szőrű kitömött barlangi medvét. :)

Szóval jószerencse, semmi más. És az a bajom, hogy ez ma is körülbelül ugyanígy van. Annyi a különbség, hogy a mai szegények és mélyszegények már sokkal inkább látják, láthatják azt, hogy van másmilyen élet is, van olyan élet, amelyikben a szülinapi tortát tortavillával eszik (elsőszülöttem legelső általunk szervezett szülinapi buliján - már lehetett úgy tízegynéhány éves - valamelyik elitgyerek utálkozó hangon kiáltott fel: Kiskanál?!? Na ne már, tortához kiskanál?!? - hátja, mára már ezt is tudom, tortához tortavilla dukál), de az a baj, hogy mire eljut a felismeréshez, hogy számára akár másmilyen életforma is elképzelhető lenne már pont túljut azon a koron, amikor még érdemben tudna változni a sorsa.

És akkor ugye jön a felső középosztály gyermeke, aki úgy kapta készen a szülők elit státuszát, mint afféle karácsonyi ajándékot, és lehülyézi, kiröhögi, belérúg, elkergeti a saját kisded életteréből azt, aki kevésbé volt szerencsés. Mindeközben persze meg van győződve, hogy ő egyáltalán nem a szerencséjének köszönheti a jó sorsát, hanem az érdemeinek. Hát, szerintem meg nem pont annyira, és pont emiatt illendőbb lenne egy kicsivel kisebb arc, egy picinyke alázat és némi empátia azok iránt, akiknek más sorsot dobott a gép. De nem, ők a fínom kis elefántcsonttornyukból lenácizzák, leostobázzák, kirekesztik, ésatöbbi. Szomorú ez.

Mariann19 2013.08.17. 18:36:02

@maroz: Válaszodban azokról a körülményekről és hátrányokról írsz, melyeknek megélése közben fel sem merülhet egy más életút elérésének illuziója.Ehhez járul hozzá az egyik megállapításod igazsága:
"Nem is igazán tudta, hogy lehetne más élet is."
Ez a "tudatlanság" megöli az egyébként létező emberi ambíciót, mivel nem ismert a cél.
Ebből következik, hogy az ember belesimul a környezetébe, elfogadja a számára megélendő életet.
Viszont néha-néha kilép az egyén a világba, látja, hogy már életforma is létezik, az olvasmányaiból soha nem látott és ismert dolgokat tud meg, megvilágosodik, de ez még nem elég ahhoz, hogy a sorsát megfordítsa, hiszen még példát sem talál abban a miliőben, amelyben él.
Ekkor jön a véletlen és a szerencse, amely az eddigi ismeretekkel karöltve inspirációt generál a kitörés felé.
Lélekben annak is van húzó ereje, hogy esélyt lát egy olyan világnak a részese lenni, amely eddig kizárta a soraiból.
"Persze, a hátrány végig megmarad."
Aki tudatos egy új élet kialakításában, ezt a hátrányt dacosan le kell, hogy küzdje.
Főként azt, hogy az eddig alulról felfelé néző tekintetét kitörölje a szokásaiból a kiválasztottakkal szemben.
Amikor ezáltal megszabadul a gátlásoktól, már az akaratára koncentrálhat a céljai elérése érdekében.
Ez egy folyamat, nálam empírikusak ezek az állomások, ezekre alapoztam a megállapításaimat, melyekkel lehet vitatkozni, hiszen itt lehet elvi alapon véleményt alkotni, vagy a személyes tapasztalatok alapján is, melyek valószínűleg eltérőek.
Végezetül.
Nagyon szeretetre méltóak a gyermekkori példáid, és tisztellek azért, hogy társadalmi státuszod ellenére ezeket közre adod.
A kiválasztottak számszerűen nem voltak sokan, az azokon kívül felemelkedetteknek viszont nem erényük származásuk, eredetük felemlegetése, úgy vélük, presztizsük sérülne ezáltal.
Nem ártana ilyenkor ezeknél az embereknél némi önkontroll.

panelburzsuj 2013.08.17. 18:49:58

"állandóan hiányzott az osztály fele"

Hány évszázados vagy, jóember?

A szüléimen túl engem is szó szerint porba-sárba-klottgatyába csöppentett a gólya - de arra mifelénk legföljebb az Ignác- és Bogdán-nemzetségek kísérleteztek makacsul az iskolakerüléssel.

Szóval

1.vagy egy aggot tisztelhetünk benned,

2.vagy valami extrém retardált "társadalmi környezetet" kaptál a tarisznyádba

X. - vagy kicsit színezel...

A zárt totóforma ne depriváljon - nyitott vagyok bármi egyéb életszagú megfejtésre is! ...

maroz 2013.08.17. 19:04:57

@panelburzsuj: Mintha nem lett volna/nem lenne a környékünkön az éppen elégségesnél pár nagyságrenddel több extrém retardált környezet...

mórka 2013.08.17. 19:06:10

@panelburzsuj:

" extrém retardált "társadalmi környezet"
Remélem meg tudod fejteni. Hírhedten rosszabb volt, mint amit te vagyy én megtapasztaltunk.

panelburzsuj 2013.08.17. 19:19:09

@maroz:

Volt is, van is. (És ha nem tudjuk becsülettel beazonosítani az okokat - lesz is.)

Szóval:

Magyarországon cca. hatvan éve fölszámolták az egyéni parasztvilágot, a téeszbe pedig nem mentek/mehettek tízévesek répát eggyelni - iskola helyett. És bikaistállóba ganyézni se, és magtárba zsákolni se.

Lehetsz persze "határon túli" is - de inkább keleti irányba, mert apámék felvidéki nagyfalujában már a harmincas években is jobban divatozott modori meg bazini németekhez "idegen szóra" kiadni a gyereket, mint libát legeltetni.

maroz 2013.08.17. 19:38:09

@panelburzsuj: Ex oriente lux. ;)

Ott is felszámolták, bár nem nagyon volt mit, mert abban a faluban amelyikbe születtem úgyis zömmel cefetül nincstelen emberek éltek, a téeszesítés előtt is csak egy darab picit is jelentősebb földbirtokos volt, a zöm meg csak afféle telkes jobbágy. Volt néhány ár szántó, valamennyi kertecske a ház körül, plusz némi szőlő, mindenből pont annyi, hogy gazdálkodni még ne lehessen rajta, de éppen még éhen halni se. A központi direktíva pedig az iparosítás volt, a falu ott dögölhetett meg, ahol akart, az le volt szarva, hajtottak be mindenkit a városba, illetve hát nem pont mindenkit, akadt azért némi kis etnikai válogatás, és én voltam olyan szerencsés, hogy pont nem a jó helyre pottyantott az a kurva gólya, még ebben az értelemben se. Szóval Magdi tanítónéni még csak-csak forszérozta volna az iskolába járást, de nem igazán kapott ehhez masszív támogatást sehonnan, még az állam részéről se.

panelburzsuj 2013.08.17. 20:09:26

@maroz:

Csak kijött! - (hogy egy messze földön híres blogger mission statement-jét idézzem... :)

Tanulságos, ám roppant hiányos metszete ez a "magyar életnek": mekkorák is valójában a "hétágú sípon" belüli történelmi, regionális eltérések? És mikor kezdődtek, és meddig szakadnak szétfele?

(Csak példaként: a "délszláv háború" idején "nálunk" is megtelepült néhány családnyi horvátországi magyar menekült. Nem macskakörmözöm a menekültet - tényleg iszkoltak, és tényleg volt mi elől iszkolni. Aztán - egy-két év, és kacsalábon forgó kocsmát, hét nyelven beszélő bicikliboltot nyitottak, meg tíz-húsz hektáros "falatkákban" vásárolták föl a ropogósan friss, harminc-sok aranykoronás kárpótlási földeket. "Mi" meg csak néztünk - mennyijük lehetett ezeknek otthon??)

maroz 2013.08.17. 20:48:02

@panelburzsuj: Látod, nekem ez egy igen súlyos személyes sorsfájdalmam, már ugye az, hogy nem adatott meg valamivel több tehetség az íráshoz, mert amúgy a kérdéseidre lenne egy csomó érdekes válaszom, de ez már olyasmi, amit nem blogon, hanem könyvben kéne megírni, névvel, ahogyan illő.

mórka 2013.08.17. 21:24:39

Ha netán nem ismeritek, ebben a témakörben figyelmetekbe ajánlom Köntös-Szabó Zoltán Trianon gyermekei című családregényét.
Ebből az egy könyvből többet tanultam és főleg többet megéreztem, mint amennyit minden más forrásból sikerült előtte összemorzsáznom.

panelburzsuj 2013.08.17. 21:52:10

@maroz:

(A fogyatékosságodhoz képest olyan szaporán irkálsz, hogy miattad nem tudom a diszkrét bájaidat egyben végigolvasni... Pedig már kéccer is nekifutottam - de folyton közbeokoskodsz... :)

panelburzsuj 2013.08.18. 00:36:58

@maroz:

(Disclaimer: a maroz nick mögött vagy egy messze átlagon felül szemét provokátor, vagy egy átlagot messze meghaladóan gátlásos emberke lapul. De kuss - én így szoktam lutrit húzni... )

Na, akkor az íráskészségrül...

Apám szülőfalujában a majd ötezer lakos közt termett egy D. Lajos nevű koma is (nekem: bácsi), aki a civil életben kábé a marhamázsálási jegyzőkönyvek precíz vezetéséig "vitte" - de kíváncsi bácsi lévén a községi hivatalnokoskodás mellett elkezdte összegyűjtögetni a szülőföldje dokumentumait is. Sőt: nem érte be a puszta levéltároskodással, hanem ahol túl szellősnek, hézagosnak érezte a papírokat, ott elkezdte a falubélijeit nyüstölni: írják le, mondják tollba vagy kazettás magnóba, hogy ők mit tudtak, láttak, gondoltak, éreztek ekkor-akkor-amakkor. Fél század alatt irdatlan tömegű "anyag" gyűlt össze, amit Lajos bácsi szakértő levéltárosok és helytörténészek segítségével, de a saját hangján kezdett könyvekké összerakni, majd kiadogatni. 500-1000 példányos, sok-sok kalapolással-koldulással megtámogatott irományok születtek így, amikben a Lajos bácsi vőfélyi irodalmi talentumai néhol hátborzongató oldalakat is produkáltak - de ahol nem ragadta el az öreget a parnasszusi paripa, ott minden betű aranyat ér. Nevek, családok, kimutatások, statisztikák, térképek, "igaz történetek", betűhív "vallomások" százai/ezrei!

(Lényeges körülmény: a falu a "szlovák-magyar lakosságcsere" utolsó körében került sorra, így a "nép" durván fele szétszóratott Magyarországon (zömmel a Dél-Dunántúlról kizsuppolt "volksbundisták" házaiba...) - fele viszont "ottragadt" a kiseprűzés váratlan leállításakor. A "helytörténeti" anyagygyűjtés így valójában megye- és országhatárokon is átnyúló levelezést, telefonálgatást és autókázást jelentett.)

Marozok gyöngye! - ehhez képest te hol érzel önmagadban a munkát meggátló hiányosságot?!

maroz 2013.08.18. 08:03:46

@panelburzsuj: Klasszikus hályogkovács történet az enyém. Egyszer elmagyarázták, hogy mi is az az írás valójában, és nekem azóta már tíz centire a tolltól is mindig megremeg a kezem... Marad tehát a blog, plusz a még ennyire se szép irodalom, de az már egy más tészta. :)

maroz 2013.08.18. 08:08:37

@panelburzsuj: Ja, és ne tudd meg mennyit bosszankodtam azon, hogy elmulasztottam adni az oral historynak akkor, amikor még voltak kik meséljenek és meséltek is, soha be nem álló szájjal.

panelburzsuj 2013.08.18. 09:04:47

@maroz:

Niemöller remake:

Amikor az én tollammal ellenem kezdtek írni, már nem maradt senki, aki fölfogja a gyalázatosságot...

panelburzsuj 2013.08.18. 09:06:24

@maroz:

Ezzel a figyelmeztetéssel már elkéstél... :(

ATCG 2013.08.18. 21:26:20

@maroz: Ha csak úgy, mint kaszálás után a rendet, kévébe kötnéd, vagy villával összeszednéd a darabjaidat - mindenféle szerkesztés nélkül is - jó kis esszékötetek, szociológiai látleletek, kerekednének ki belőlük. És akadna számtalan köztük, ezt ama madaras írásod után biztosan tudom, ami szépirodalom: akárki akármit is mondott az írás, az irodalom, az esztétika mibenlétéről.

Húsleves 2013.08.23. 12:01:40

Most olvastam ezt a cikkedet. Nekem sokakkal ellentétben nem az jön át, hogy a saját bizonyítványodat szeretnéd magyarázni (nincs is rajta mit magyarázni, mert ez az írás messze felülmúlja a HVG mércét), hogy a saját életeddel csak példázol, a mondanivaló sokkal inkább azon van, hogy más dolog beleszületni a készbe, és más dolog kiemelkedni. Felemelkedéshez nyilván nem elég a puszta szerencse, de hogy mennyire nem elhanyagolható tényező, arra azért erősen utal a sikertelennek nem igazán nevezhető Presser Gábor válasza arra a kérdésre, hogy szerinte mitől lett sikeres. Nem emlékszem hányadik helyen, de arra biztosan, hogy benne volt ez is: "jó adag szerencse".
Nagyon jó ez az írásod, és a következő is, a balliberális arisztokráciáról. Nagyon kifejezően egymás mellé tetted ezt a két szót, mert tényleg ez fejezi ki legjobban ezeknek a szarembereknek azt a felsőbbrendűségi komplexusát, amivel még a totális választási vereségük okát sem magukban keresik, hanem a választókban.

maroz 2013.08.24. 08:57:18

@Húsleves: Még az se zavar annyira, hogy beleszületett, mert hát ilyen a világ, hanem az zavar, amikor beleszületett és úgy kiabál ki a tutifrankóból, mintha pont valamiféle érdem, és nem a vakszerencse miatt lenne ott, ahol:

most.444.hu/2013/08/23/a-bulinegyedbol-indultak-tuntetni-a-devizehitelesek/

Hát tessék, most mondják meg, micsoda ergya gyökerek ezek, a szigszalagozott keresztjükkel, a bulinegyed elől induló megpimpelt autójukkal, ha-ha-ha, de vicces, röhögi ki a szerencsés, hiszen milyen cikik már ezek a Koppányosok, hát mi a faszér' nem mennek ők is több éves világkörüli utakra, mint Bede ikontársunk?

Ne érts félre, én nem mondom azt, hogy a Koppány-csoport feltétlenül és vitán felül bölcs és okos eszközökkel küzd jól körülhatárolt és legitim célokért, mert könnyen meglehet, hogy nem pont így van, de ettől még bicskanyitogató ez a kibaszott juppi gecizés, amit Uj Péter lapja (és nyilván, mivel a lenézés és a belerúgás közösségi élmény így a többi balliberális lap is be-beszáll időnként) művel, és különösen aranyos, hogy a bulinegyedező-pimpeltautózó cikk alatt ott a reklám:

"Vásárlási Maraton a Premier Outletben! Világmárkák akár 90% kedvezménnyel augusztus 23-tól 25-ig, Biatorbágyon! Részletek, Üzletek itt (x)"

Szóval ha már szerencsések, mert jó helyre születtek akkor legalább fognák be a pofájukat, legalább diszkréten fordulnának el, amikor a kevésbé szerencsés pór ciki módra vergődik és rohannának a kibaszott Premier Outletbe tizedáron várásolni Christian Dihor kistáskát.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.08.24. 09:45:36

@maroz: Beleszülettél a tutiba, te mázlista. Neked soha nem kell kávét innod, már eleve az folyik benned. Kár, hogy ennek a mellékhatásaként mindenhol nyakkendő-igazítókat látsz.

maroz 2013.08.24. 10:28:25

@Holger Hartland: De hát ez nagyon nem az!

A nyakkendőigazításban van egy jó adag pozitív hozzáállás is, végső soron az igazító segíteni akar, jót akar, csak éppen nem gondolja át eléggé azt, hogy mi mivel jár. Például a mi Németországba szakadt tántink is amikor olyan kétévente hazalátogatott két hétre beszpídezett komornyikként igazítgatta a nyakkendőnket és miután végre hazament hetek kellettek arra, hogy kipihenjük a sok igazítást. De még csak eszünkbe se jutott, hogy ne a jóakarat vezetné, amikor afféle deszantosként pár nap alatt akart évtizedes harcokat lezárni.

Nem, ez szerintem nagyon más. Ez szerintem az a tipikus juppi retekfelmutatás, ami funkcióját tekintve arra jó, hogy az önképet polírozza: lám, ezek ilyenek, és ezekhez képest mi!!! Hát most mondja meg bárki, nem teljesen igazságoz az, hogy mi itt és ők ott? Ugye, hogy az!

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.08.25. 13:06:37

@maroz: Szerintem a 444-esek is jót akartak: jópofáskodni, viccelődni, szórakoztatni, és egyáltalán eszükbe sem jutott, hogy egyes, bizonyos szempontból érzékeny olvasóik ezt minek is veszik. Így pedig nagyon is hasonlít a dolog a nyakkendő-igazításhoz.

maroz 2013.08.25. 13:24:13

@Holger Hartland: Azóta már rájöttem a megoldásra is, így ma már nem idegesít a 444.hu. :)

maroz 2013.08.25. 13:31:34

@Holger Hartland: Egyébként talán érteni vélem azt a finom utalást, ami a kommentedben benne van (attól függetlenül, hogy te beletetted-e vagy sem ;)), és jelezném, hogy nem. Innen üzenem: eszem ágában sincs a szándéketikát a cselekvésetikától szétválasztani. Aláírás: maroz, térburkoló kisiparos, aki vállalja bármilyen, bárhová vezető út kövezését, bármivel, bármikor. ;)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.08.25. 21:03:02

@maroz: A kommentemben az volt a finom utalás, hogy nem áll jól neked a kisebbségi komplexus, és nincs is mire. :)

buta_lúd (törölt) 2013.08.31. 17:31:27

...meg még ide is.
És akkor hátha mindenhol én vagyok egy pillanatra a tabella élén! :)
süti beállítások módosítása