HTML

Csoportterápia

  • Kopó: Annak a paradox helyzetnek mi a feloldása, hogy a felújításhoz tőke kell, az meg az önkormányzatna... (2021.12.21. 01:47) Faszádizmus
  • ATCG: Csak a csönd (2019.07.30. 00:21) Outdoor
  • maroz: @KUNTYI: Ötmillió forintot azért nem akkora kunszt elhasználni, például felteszed a ruletten a pir... (2016.11.25. 05:42) A napelem haszna Magyarországon
  • maroz: @annamanna: Nézd meg, hogy kik és mire használhatják ezt a bringát. Nézd meg a motorját: 0,25 kW a... (2016.04.19. 12:51) Zöld rendszám
  • bontottcsirke: @dr Smittpálelnökúr: Ezaz! Rekesszz ki mindenkit, aki nem a haverod! Így szép a demokrácia. (2016.02.07. 13:02) Demokratikus ellenzék

Egy másik segglyuk

segglyukbanner.png"A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, és senki sem kíváncsi a másikéra."



Irl kommentelnél? Gyere a Gólyába!

golya.jpg

Ambulánsan kezeltek száma

Címkék

alföldi (2) államadósság (1) államcsőd (1) államforma (1) ami még egy blogon is ciki (1) aranyszalag minőség (1) a létezés magyar minősége (15) ballib (13) balliberális értelmiségi elit krémje (2) bizalom (4) bloglossza (31) bürokrácia (1) chiken game (1) cigány (1) civil (17) civilek (6) civil politizálás (1) demokrácia (1) égés (1) egyéb ápoltak (7) egyetemfoglalás (1) életvilág (4) elit (20) ellenzék (1) emlékezés (1) emlékezés-biznisz (1) eperjes károly (1) építészet (1) erkölcs (6) erőss zsolt (1) érték (15) értelmiségi elit (6) etatizmus (2) felelősségvállalás (1) fellegi (1) felsőoktatás (1) fidesz (1) fogyasztóvédelem (2) gasztroezmegaz (1) gasztronómia (4) giró szász (1) gyereknevelés (1) győzelmi jelentés (1) gyurcsány (3) g pont (1) háború (1) hallgatói érdekképviselet (2) hatalom (6) hazugság (1) helyreigazítás (1) hétköznapi apróságok (2) hétvége (17) homofóbia (1) horsefuckers pride (1) igazságosság (1) indulatposzt (1) jobbik (2) jogállam (5) jövőkép (17) kisember (10) kiss péter (1) konzervativizmus (1) kormány (1) kormányzás (3) kövér (1) középosztály (1) kreativitás (2) kultúra (2) lányomnak mondom (1) lázár (1) lengyel lászló (1) levelező tagozat (3) liberális demokrácia (1) lmp (1) magánügy (1) magyar gasztronómiai egyesület (1) magyar narancs (2) matolcsy (1) mazsihiszti (1) média (11) migráció (1) milla (1) mszp (5) munka (1) náci (2) nacionalizmus (1) nemzeti középosztály (1) nyitottakvagyunk (1) oktatás (13) orbánizmus (10) palotaőrség (1) pártállam (3) pártpolitizálás (11) pénzért bármit (1) pintér (1) plágium (2) polgár (1) polgárosodás (3) pozsonyi ádám (1) progresszió (1) rendszerváltás (2) románia (5) schmitt pál (6) selmeczi (1) szabadság (1) szanyi tibor (6) szíria (1) szőkenő (1) tarlós (1) társadalom (25) TGM (1) tudomány (3) tv2 (1) ünnep (4) vágó istván (1) választás (1) vallás (1) vélekedéseink (1) vendégposzt (1) vicc (2) vidéki tanácselnök (1) zárszó (1) zászlóégetés (1) zombiszdsz (1) zsidó (3) Címkefelhő

Házirendetlenség

Csak úgy, miheztartás végett

-Doktor úr, nagyon fog fájni?
-Igen. Mégis, mit képzel, ha jól esne akkor magunknak csinálnánk!

Ezt a blogot magamnak csinálom, hogy jól essen. Ne vedd el ezt tőlem. Ne agitálj, mert nem érdekel. Ne mondd el nekem, hogy elfogult vagyok, mert ezt én is tudom. Igen, ezen a blogon elfogultan írok, ezt nem is tagadom. Azt gondolom ugyanis, hogy jobb, ha felismerem és figyelek a saját elfogultságomra, mint ha letagadnám és állítanám, hogy az elfogult véleményem elfogulatlan.

Ne agitálj, ne próbálj meg legyőzni, hanem beszélgess velem. Ha akarsz. Próbáld megismerni a gondolkodásomat, cserébe én is igyekezni fogok megismerni a tiedet. Attól még nem dől össze a világ, ha ugyanarról a szeletkéjéről te meg én másként gondolkodunk. 

Ha beszélgetni szeretnél velem, akkor vedd figyelembe, hogy engem a dolgok érdekelnek és nem annyira a vélemények. Épeszűbbnek tartom magukról a dolgokról beszélgetni, vitázni, mint a véleményekről.

Nem különösebben zavar, ha minősítesz, nem szeretnék innen semmit se kitörölni, se kitiltani senkit, de arra kérlek, hogy a többi ápoltat ne minősítsd. Szeretném, ha ez egy komfortos diliház maradna, zártosztály nélkül.  

Köszönöm, és érezd rosszul magad nálunk!

Outdoor

2015.12.23. 10:13 | maroz | 38 komment

Élménytársadalom vagyunk, ráadásul technológiai, így számunkra a "bent" a természetes, tehát a "kint"- ből élményt csinálunk. Ez nem volt mindig így, néhány évtizeddel ezelőtt még az úgynevezett fejlett társadalmakban sem outdooroztak az emberek, mert például a paraszt az amúgy is egész nap kint volt és érthető módon őt jobban érdekelte az indoor, csak éppen kocsmának hívta. Az outdoorozás akkor jelent meg, amikor a technológiai élménytársadalom elérte azt a szintet, ahol a rendszert működtető humánerőforrások egy részét már képtelen volt eléggé diverzifikált indoor élménnyel ellátni. Érdekes végiggondolni hogyan alakult ez az otudoorozás az elmúlt 100-150 évben.

Rögzítsük le, hogy az outdoor az egy elit élmény. Aki reggeltől estig kapál az nem fog éjszaka sziklát mászni és a hajléktalan sem az a tipikus rafting-kliens az Isonzón. A huszadik század elejéig nem is nagyon jutott eszébe senkinek kint keresni az élményeket. Hegyre például csak azok mentek, akinek dolga volt ott, és jellemzően ez a dolog összefüggött a munkával. Mentek még furcsa kutatók, de rájuk a többség mint valamiféle kedves, de mégiscsak bolond emberekre gondolt, és a franc se akarta követni. De a tizenkilencedik század végén a polgárság unatkozni kezdett, a kocsma már nem elégítette ki, ezért megjelentek az első outdoorozók, érthető módon a polgári elit köreiből.

Hétszilvafás nemesek jönnek rá, hogy a turistáskodás az míly nagyszerű élmény. Czárán Gyula 1904-ben kalauzt ad ki a biharfüredi kirándulásokra. Egyúttal megkezdődnek az átalakítási munkálatok is a hegyeken, hiszen az nem lehet, hogy a turista hölgyek és urak ne pallókon, létrákon és egyebeken járjanak a veszélyes helyeken, valamint nehogy már ne legyen egy nyamvadt asztal, ahová a szolgák letehetik a pezsgőspoharakat a szervírozás idejére. Osztrák oldalon nekilátnak böszmenagy menedékházakat építeni, és a merészebbek egyre távolabbra, egyre magasabbra tekintenek. Ésszerű oka nem nagyon van a dolognak Edmund Hillary is csak annyit tudott vállvonogatva kinyögni, hogy azért mászták meg a Mount Everestet, mert ott volt. Épeszű embernél ez inkább arra érv, hogy kikerülje, és valószínűleg Hillary is ezt teszi, ha nem áll mögé finanszírozóként a Királyi Földrajzi Társaság. Olvastam valahol, hogy az Everest-mászó expedíció előtt az ellenőrző bizottság fintorgott a túltolt költségvetés miatt, pár tételt le szeretett volna alkudni, például a teát. Hogy azt az angol úriember már elvből saját maga fizeti. A tétel marad, mi újzélandok vagyunk, mondta Hillary.

Ez még egy viszonylag szolid és rétegigény szintjén megmaradó outdoorozás volt, kevés kiválasztott élménye volt csak közvetlen, a többiek a könyveik, előadásaik, filmjeik alapján ismerték meg a világ kapun túli részét, és sajnos szokás szerint nem állták meg, hogy ideológiákat kapcsoljanak hozzá, naná, hogy hőseposzokat, és ezek sajnos hatottak. Egyre többen kezdtek el azonosulni Riefensthal figuráival, tömegek indultak el "meghódítani" a hegyeket és mindent, ami évmilliókig békében elvolt az embertől. Lassan már az átlagember is kiléphetett a passzív élménybefogadó szerepéből, és innen már csak egy gyors lépés volt a jelen, az, amikor a "kint" már semmi mást nem jelent az úgynevezett fejlett világ számára, mint egy olyan helyet, ahová be lehet zavarni az erőforrást élményt legelni. Indusztriálisan, szépen, ahogyan a porcogó megy a kolbásztöltő gépben.

Lett egy újabb iparág, ami támasztja a többit. Miközben arra szükség, hogy az ember outdoorozzon a legcsekélyebb mértékben sincs, az ökoszisztémára kifejtett hatása igen jelentős és nem éppen pozitív.

Utak épültek oda is, ahová nem indokolt. Ha út van, akkor ott lesz (és lett is) ház is, és akkor már házak. Alacsonyabban üdülővárosok, falvak, telepek. Cortina d'Ampezzo is 1956-ig még csak a szűk elit játszótere volt, de az olimpia után már gyár lett, és ma az egyik legfrekventáltabb élménygyárak egyike, üdülővárossal, felvonóval, kocsmával a hegy tetején és eszméletlen forgalommal. A Dachsteinen már nem elég, hogy felvonó viszi az élményfogyasztót fel júliusban a gleccserre, ez már uncsi, jégbarlangot kellett fúrni, jégszobrokat faragni, hadd legyen még egy dologgal több, amit unhat a polgár.

A nagy hegyekről nem is beszélnék, ki tudja ma már eldönteni, hogy a Mont Blancon nagyobb a sorbaállás vagy az Everesten. Ma már egy átlagos bróker is a fejébe veheti, hogy a kokó-rekreációját egy nyolcezres megmászásával abszolválja. Ez ma már csak pénzkérdés, és egyre inkább az lesz, ugyanis fejlesztik az ehhez szükséges technológiákat is. Óriási pénzek mozognak itt is, rengeteg ruházatot, felszerelést, kiegészítőt, élményfokozót gyártatnak a nagy nyugati cégek Bangladeshben, ezeknek egy csomó reklámmal csinálnak hírverést és piacot, és baromi nagyokat kaszálnak ezen is, nem mellékesen piacot adva a médiának is. No meg ugye outdoorba' el kell utazni, repülni, autózni, mindegy, a lényeg hogy fogyjon a nafta.

Meg se merem becsülni, hogy ma már milyen rengetegen outdooroznak. A pásztorok rájöttek, hogy az elit erőforrás szereti azt, ha neki olyan élményeket írnak elő fogyasztásra, amelyeket a többség nem fogyaszthat, ezért a mindenféle csapatépítő tréningek és egyéb erőforrás-tuningolások előszeretettel célozzák meg az outdoort. De persze megy ám az elit és az elittudatú kispolgártudatú melós "magától" is, hiszen pár év alatt megtanulta, hogy annak a polgárnak az illúziója, akivé ő soha nem fog válni az bizony télen sízik és nyáron raftingol. Nézi a kisember a tévében Ueli Stecket, Riefensthal sem rajzolhatta volna meg jobban a figuráját, és csettint: ez igen, ez a teljesítmény, lám, mi, emberek mi mindenre képesek vagyunk, legyőzzük a hegyet is!       

Közben meg valójában tönkre vágunk egy olyan mikroökoszisztémát, amit akár békén is hagyhatnánk, de ennek a tönkrevágásnak a során adunk a globális ökoszisztémának is, hiszen ma már az utazgatások egy igen jelentős része is az outdoor-tevékenységekhez kötődik. De mindez nem számít, mert elfogadjuk azt, hogy az élmény az nekünk jár, bármi áron. Ha szétbasszuk a világunkat akkor is, a fő, hogy a tőke minél diverzifikáltabban tudja megújítani a humánerőforrást, mert akkor az hatékonyabban fogja neki termelni a profitot. No és ne menjünk el amellett az apróság mellett sem, hogy ez az outdoorozás valójában a szűk kisebbség, egy felső 10-20% kiváltsága, a zöm, a többség az ahogyan eddig sem ezután sem fog a faluszéli kiserdőnél vagy a városi ligetnél messzebb outdoorozni, tehát az élményt a kevesek fogyasztják, de a költségeit mindenki fizeti. 

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kakukkfeszek.blog.hu/api/trackback/id/tr878193410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Húsleves 2015.12.23. 11:10:29

"Indusztriálisan, szépen, ahogyan a porcogó megy a kolbásztöltő gépben"
Ez a mondat nagyon jó :)

Húsleves 2015.12.23. 11:14:28

Egyébként a cikkhez kapcsolódóan: tipikus látképe szerintem az úri outdoorozásnak a hegy tetején büszkén pózoló Sir Akárki sétapálcával a kezében, mellette pedig ugyanazon a képen 100 kilós málhák alatt görnyedő serpák vagy szolgák.

maroz 2015.12.23. 11:52:50

@Húsleves: Köszönöm, örülök, ha vannak, akik a szípirodalmi ambícijójimat is értékelik. ;)

Húsleves 2015.12.23. 12:24:25

@maroz:
Igen, pont az ilyen képekre gondoltam

emhem 2015.12.25. 10:03:29

jól értem, hogy visszaadtad az osztrák turistabérletedet?
kakukkfeszek.blog.hu/2013/10/30/orban_viktor_utat_mutat

maroz 2015.12.25. 10:08:01

@emhem: Nem. Az marad. És a kognitív disszonancia is. ;)

maroz 2015.12.25. 10:13:04

@emhem: Ugyanez volt a dilemmám akkor is, amikor kiszámoltam, hogy a halászattal pár éven belül megfojtjuk magunkat. Mi a fenét tehetnék? Szeretem a halat. Nagyon. Álmaim állása fókának lenni a berlini állatkertben. Megoldana valamit, ha többé nem ennék halat? Szerintem nem.

Ja, és a hegyen is valahol én lennék otthon, mert már akkor is ott voltam, amikor a humánerőforrás-menedzsert még káderesnek hívták és a csapatépítő tréninget pártértekezletnek.

Mariann19 2015.12.25. 16:27:16

"Az élményt kevesek fogyasztják, de a költségeket mindenki fizeti."
Ennek a helyzetnek a tarthatatlanságát az emberi munka eredeti célja cáfolja, mert a munka nem más, mint a természet átalakítása az emberi szükségletek kielégítésére.
Az élmények birtoklása érdekében az ezt igénybe vevők cinikus érveléssel átértékelik a szükségletek fogalmát, mellyel magát, a fennmaradás alapját, a természetet teszik tönkre.
A szükségletek normáit gazdagságuk felülírja, egyben tudatosítva azt, hogy ez a kiváltságosok privilégiuma és pont.
Az emberiség 80%-a tűrésre kényszerül, mit is tehetne az egyre inkább erősödő,a gazdagok javára történő igazságtalan jövedelem elosztási viszonyok közepette.
Van a jelenről egy vízióm.
Úgy látom ma az emberiséget, mint aki kerítésen kívül, abba elfehéredő ujjakkal kapaszkodva nézi a palotákon belüli bacchanáliákat, miután az azokhoz szükséges javakat rabszolgaként maga teremtette meg.
Az élmény fóbia mellett kibontakozott a világon a tökéletesség-mánia, amely szintén a kiváltságosok csakis pénzzel elérhető lehetősége.
A tökéletesség az élményhez hasonlóan nem hozzáférhető az emberiség nagy részének számára.
Megalázottak és alattvalók vagyunk.

maroz 2015.12.26. 08:46:12

@Mariann19:

www.origo.hu/utazas/europa/20151222-egessunk-bejglit-a-friss-alpesi-levegon.html

Fogyaszd magad betegre majd fogyasztóként rekreálódj a hegyen és közben gondolj arra, hogy ez a progresszió, ez a fősodrású kultúránk üzenete.

Nem tudom, megfigyeltétek-e, de ma már olyan nincs, hogy ajánlanak egy helyet azért, mert ott érdemes elbeszélgetni az emberekkel (amúgy hol nem), megnézni hogyan élik a hétköznapjaikat, kölcsönösen elmesélni egymásnak hogy éppen milyen problémák foglalkoztatnak minket, hasonlók. Az utazás eredeti értelme megszűnt, maradt a szervezett élményfogyasztás.

Mariann19 2015.12.26. 15:38:38

@maroz:
"Maradt a szervezett élményfogyasztás."
Igen, mert az élményfogyasztás megdobja a lakossági fogyasztás %-ának növekedését.
Kormányunk olyan boldog, hogy nő ez a mérőszám, hiszen a luxusból származó bevételek vaskosak, csak jó lenne társadalmi rétegekre megbontva kimutatni.
Egy welness hétvége a lakosságunk nagy részének egy havi jövedelme.

maroz 2015.12.27. 10:44:09

De cukor ez is:

hegyibetyar.blog.hu/2015/12/25/menedek_de_minek

Aszongya a gyerek, hogy:

"Szekeres Gábor · <b>blog.hu&lt;/b&gt; 2015.12.27. 09:56:23
@maroz: Köszönjük kedves szavaidat. Azért azon elgondolkozhatnál, hogy mi zavart ennyire a poszton. Nem hivalkodtunk, nem mondtuk, hogy ez egy túlélős buli. Egyszerűen megosztotta az index az írást és idevonzotta a sok frusztrált embert. Nem hagytunk magunk után nyomot sem. Moralizálni miért ne lehetne? Rousseau szerinted amikor írt, hónapokra kiment volna a vadonba és medvékkel harcolt? Gyanítom, hogy nem. Szóval komolyan nem értem az emberek problémáját. És ez Mindenkihez szól, aki kötözködik. Annyiban megállapodhatunk, hogy mi is vagyunk olyan férfiak, mint Ti a karosszékből. Jó kondiban vagyunk, hiszen a természethez kötődnek a sportjaink is. Akkor mi itt a gond? Nem vagyunk elég hitelesek? Meglehet."

Én meg sok-sok szeretettel fogalmazgatom a válaszom, oszt hát nem kitilt? Na, mindegy, ha már megírtam ne vesszen el, ideteszem, mert kapcsolódik a poszthoz:

"Pont az a problémám, hogy odakint is ember vagy. Van éppen elég baja szegény "odakintnek", nem hiányzik onnan már a te "ember"-séged.

Látom, hogy ez nálad ilyen pöcspótlék. Kicsire adta az istenke, nem bírsz beletörődni, ezért keménykedsz. Érdekel engem a te férfiasságod? Minek méricskélném össze veled, én teljesen elégedett vagyok a sajátommal!

Próbálj meg valami más pöcspótlékot keresni, ne az outdoort, mert az már megszenvedte eléggé az aprófarkú férfiak férfiassági kompenzációs kísérleteit. Ismered a viccet a végvári vitézekkel?: -Komám, nem ízlik az baszás! -Hm. Az baj. Próbáld meg az nyalást! -Az segít? -Nem, az pináját!"

Szekeres Gábor · <b>http://blog.hu</b> 2015.12.27. 23:59:29

@maroz: Hát kíváncsian vártam válaszod, de én sem látom sehol. Én nem töröltelek, hiszen nem enyém az oldal, de csak megtaláltam a hozzám intézett szavaid. S ha már itt voltam, el is olvastam írásod. Látom nem vagy Te olyan egyszerű gyerek, mint ahogy piszkálódásodból azt tudni véltem. :) Az sem probléma, ha máshogy látod a világot, mint jómagam, bár továbbra sem értem indulatodat, s még kevésbé, hogy miért is érdekel annyira műszerem mérete. :) Mindenesetre, jót derülök rajta, s nem is kívánom Veled felhúzni a kesztyűt. A faszméricskélésen már jó ideje túl vagyok, de úgy érzem így látatlanul is Neked kétszer akkora lehet. :D Ettől függetlenül sajnálom, de nem tudlak komolyan venni, számomra súlytalan vagy, s hiányolom az észérveidet is.

maroz 2015.12.28. 04:44:56

@Szekeres Gábor: Az törölte, akinek admin joga van az oldalon. Többesszámban beszéltél, király valószínűleg nem lehetsz, bár engem az se lepne meg, így arra tippeltem, hogy te is a hegyifasiszta mácsószakkör tagja vagy.

Hangember, ha nem akarnád bármi áron összemérni nem esz el ide a fene. Nyaljál, süsd meg, és ne vedd ennyire zokon, ha leszólják, mert szegény hegy nem arra való, hogy a férfiasságukban megalázott kispöcsű mácsóbabák szétbarmolják. Vagy kezdjél egy gyűjtést nagyobbításra. Ötezerrel beszállok, ha megígéred, hogy utána megint csak diszkóba jársz.

Szekeres Gábor · <b>http://blog.hu</b> 2015.12.28. 09:47:17

Igen, így már érthető a következtetésed. (Királyi többes) Nem a véleményeddel nem értek egyet, hanem a stílusoddal. Itt a saját oldaladon is beszélgetésre invitálod az embert. Nem akarlak meggyőzni, elfogadom, hogy nem lehet mindenkinek egyforma véleménye, mint ahogyan jóban sem lehet lenni mindenkivel. Azért elnézve a képeidet, örömmel nyugtáztam, hogy azért Te is megfordultál a Tátrában. www.facebook.com/photo.php?fbid=947328271989948&set=pb.100001383534388.-2207520000.1451291966.&type=3&theater Gondolom ez a fotó még a fasznagyobbítás előtt készülhetett. :) Viccet félretéve, alapvetően azt gondolom, hogy nem vagy Te olyan rossz gyerek, mint ahogy azt komoly munkával beállítod magadról. Ez is csak egyfajta lázadás, ez a nagyszájú, szabad szájú, mindent jobban tudok, megmondó ember. Komoly meló lehetett ezt a képet kialakítani magadról, aminek eredménye, hogy az emberek visítva tapsolnak Neked, hacsak fingasz egyet. De én látom az embert is az álarc mögött és igenis szerethető. Tudom buzisan hangzik, de így gondolom. Maradok továbbra is tisztelettel.

maroz 2015.12.28. 11:23:35

@Szekeres Gábor: Én imádom az olyanokat, akik két perc alatt ilyen remekül meg tudnak ítélni egy embert.

A stílus az ember sajátja, te amikor kifogásolod az enyémet valójában azt mondod, hogy a te stílusod a jobb. Nahát, milyen meglepő.

Nekem a franc se tapsol, egy nagyon szűk körön kívül le se szarnak, vagy utálnak, mert azt mondom, amit gondolok és nem azt, amit hallani szeretnének.

Konok Pétert nem ismerem, ráadásul én másmilyen halmazállapotú víz környékén szeretem fotóztatni magam:

m.blog.hu/ka/kakukkfeszek/image/seethalerh%C3%BCtte.jpg

Szóval a lényeg: az a buzi, aki valamiféle ostobán értelmezett férfiasságból arra buzdít, hogy békés városlakó emberek menjenek ki az outdoorba' és ott vágják a fát, rakják a tüzet és baromkodjanak, nos, szerintem az a buzi kapjon el egy vég nélküli hasmenést, mert megérdemli. Ha pedig meg szeretné tapasztalni a saját korlátait akkor jöjjön el velem egy könnyed hétvégi túrára, a legkeményebb csávó viheti a zsákomat.

Szekeres Gábor · <b>http://blog.hu</b> 2015.12.28. 11:33:02

Nem jutunk közös nevezőre, de nem probléma. Nem én ítélkeztem, te törtél pálcát felettem. Örülök, hogy megfordulsz a hegyekben, én nem sorolom a saját teljesítményemet. Mondhatnám vittem már nagyobb pakkot is hegymászásnál, de az megint csak méricskélés lenne. Részemről a témát lezártam, legyen neked igazad.

maroz 2015.12.28. 13:30:49

@Szekeres Gábor: Ja, részedről lezártad, mert te egy valaki vagy és ha te lezártad akkor az le van zárva!

Régen a hegynek még volt jellemformáló ereje is, de hát ez már megint nosztalgia.

Szekeres Gábor · <b>http://blog.hu</b> 2015.12.28. 13:38:18

Valaki? Én abban hiszek, hogy senki sem különb a másiknál, mindenki egyenlő.

maroz 2015.12.28. 13:42:04

@Szekeres Gábor: És ez az elv vezérelt, amikor egy diskurzust egyoldalúan lezártál. Mindenki egyenlő, de te egyenlőbb vagy.

gyalog.galopp 2016.01.03. 09:13:36

@Mariann19:

"“Egy alkalommal beszélgettem Pilinszky Jánossal, és a katolikus költő megjegyezte:
– Utállak benneteket pszivel kezdődő foglalkozásúakat.
– Miért utálsz János?
– Mert nagyon nagy terheket raktok az emberekre. Azt hirdetitek, hogy minden emberi problémának van megoldása. Ezzel sikerül elérnetek, hogy az emberek többsége úgy érzi, csak ő olyan hülye, hogy nem tudja megoldani a szexuális problémáit, a szüleivel való viszonyát, a házasságát, az egzisztenciális ügyeit, a politikai orientációját stb.- és összeomlik. A valóságban, – mondta Pilinszky – az élet dolgainak többsége nem megoldható. Legfeljebb jól- rosszul elviselhető. Óriási a különbség közöttünk. Ti úgy gondoljátok, hogy az életben problémák vannak és megoldásokra van szükség, én meg úgy gondolom, hogy az életben tragédiák vannak, és irgalomra van szükség.
Szíven döfve tántorogtam ki Pilinszkytől.” -mpndta POPPER PÉTER..."

Mariann19 2016.01.03. 16:40:20

@gyalog.galopp:
Óvakodom a hasonló bölcseletektől, mert rendszerint nem férnek össze a saját életfilozófiámmal.
Jelen esetben Pilinszkyvel sem, mert azt sugallja, hogy az embereknek nincs tudatuk, elég egy közhelyes megállapítás, és ennek hatására az akaratuk megbénul, sorsuk alakításában
nincs szerepük.
Pilinszky szavaiból egy megkeseredett ember képe rajzolódik ki, aki a lemondást és a passzivitást hírdeti az élet gondjaira, nem életigenlőek a fejtegetései.
Értem én, hogy a megállapításában az "erős" emberek torz befolyásolási szándékára utal az életvezetések kérdésében, de a kiutat pesszimista szemléletből jelöli meg.

maroz 2016.01.03. 17:11:16

@Mariann19: Az irgalom az egy keresztényi kategória, és nehéz lenne pesszimistának nevezni.

Szerintem Pilinszkyre hathatott Mannheim, aki úgyszintén szóvá tette, hogy a lélekkel foglalkozók olyan mélyen elmerültek a mechanisztikus megközelítésekben, hogy teljesen el is veszítették az eredeti célt, amiért a lelket egyáltalán elkezdték az emberek vizsgálgatni. Az érték- és értelemadó célok kikerültek a gyakorlatból, helyette valamiféle "súrlódásmentes működés" a cél, és:

"A minőségileg gazdag tartalmú értelemadó interpretációk helyébe (mint például bűn, kétségbeesés, magány, keresztényi szeretet) olyan formalizált entitásokat állítottak, mint a félelemérzés, a belső konfliktusok érzékelése, az elszigetelődés élménye, a libidó."

Pilinszkyt az zavarta, hogy miután évezredekig az élet nagy értelmeiről töprengtünk a modernitás korára ezt feladtuk és azt mondtuk, hogy töprengjen aki akar, legyen ez egy individuális műfaj, aztán ettől sajnos nem jobb, hanem rosszabb lett, mert így nem nagyon van olyan tényező, ami érdemben segítené az átlagembert a hétköznapi életben eligazodni. Nincs konszenzus a nagyobb célokról, az élet értelméről, a jóról, a rosszról, és ha nincs, akkor:

"Egy olyan társadalom, amelynek különféle csoportjai immár nem képesek azonos véleményre jutni isten, élet és ember értelméről, azt sem lesz képes egyhangúlag eldönteni, mi értendő bűnön, kétségbeesésen, üdvön vagy magányon."

Ma valójában nem működünk társadalomként, és ez óriási kockázatokat rejt, mert ha tényleg jön valami durva dolog akkor nem fogunk tudni közösen megküzdeni vele, aki tud, az majd fut, amerre lát, de a nagy többség az sajnos soha nem tud elfutni.

gyalog.galopp 2016.01.03. 17:49:39

@Mariann19:
Mindkét ember megkeseredett, reménytelen, egyik sem fogadja el azt az állapotot amiben épen létezik.
Nemhogy Pilinszky rajongó nem vagyok, de igazából még ismerője sem, Poppert viszont kb 30 éve kezdtem el olvasni.
Pilinszkynek igaza van, a világ problémáit semmilyen izmus nem oldotta meg, az tömegek anyagi gyarapodása nem hozott semmilyen lelki, de még fizikai békét sem. Pilinszky lényegében azt mondja, ne hazudd az embereknek, hogy minden ember egyenlő!
Élete vége felé, erre Popper is rájött.

Mariann19 2016.01.03. 18:28:05

@maroz:
A társadalmat, társadalmakat két csoportra lehet osztani, mint gondolkodó közösséget
Az egyik az, amely a képességei és belső indíttatásai alapján igényli a belátást, felismerést,és a mélyrelátást.
Bármilyen modernizáció közepette ezt a tulajdonságát fenntartja ugyan, de hiányérzettel.
A gondolatok nem önmagukban valóak, azokat meg kell osztani,kell a kontroll, és nem utolsó sorban más emberek gondolatainak a megismerése is azért, hogy ezeknek tényezőknek a szintetizálása során kitisztult vélemény alakuljon ki.
Azonban a fenti feltételek nincsenek meg, egészen egyszerűen azért, mert nincsenek társaságok, közösségek, amelyekben mindez megvalósuljon.
A másik csoport nem gondolkozik, megállapít, tényeket vesz tudomásul, nem tűnődik az emberi értékeken.
Drámai az a szellemi leépülés, amely tapasztalható, és további lejtmenet következik, mert nincs inspiráció semmilyen szinten és módon, hogy az embereket felrázza ebből a szellemi tudatlanságból.
"Nincs konszenzus a nagyobb célokról, az élet értelméről, a jóról és rosszról."
Amennyiben nincs gondolkodó társadalom, nem lehet konszenzus sem, mert nem kerül sor az egyeztetésre.
Amit nagyon fontosnak tartok, a célok meghatározását. Azonban lehet-e szubjektíve célokat kitűzni egy alattvalókká degradált társadalomban, ahol nem az egyén szabja meg sorsának alakulását, hanem a minden értelmet nélkülöző diktátumok sora?

Mariann19 2016.01.03. 18:44:15

@gyalog.galopp:
"Ne hazudd az embereknek, hogy minden ember egyenlő."
Ebben a rosszaló mondatban megjelenik az emberi egyenlőség
elismerése, ugyanakkor a továbbiakban a helyzetbe való belenyugvást fogalmazza meg Pilinszky.
Számomra ez a felállás hibás egy olyan embertől, aki embereket befolyásol, mert szavai nem a felemelkedést hírdetik.

gyalog.galopp 2016.01.03. 19:53:22

@Mariann19:
Feltételezem, neked van lakásod, jövedelmed. Te egyenrangú, egyenlő lehetsz egy hajléktalannal, mert jogod, lehetőséged van mellé feküdni egy aluljáróban, de a hajléktalan nem egyenlő veled, mert neki sem joga, sem lehetősége melléd feküdni a lakásodban.

gyalog.galopp 2016.01.03. 20:28:32

@Mariann19:
Igazából itt arról van szó Pilinszky szerint, hogy mérjük fel reálisan a saját helyzetünket lehetőségeinket, képességeinket.
Selye János a stressz kutatója ezt mondta: "küzdj, ha cél nemes, de ne állj ellen, ha nem érdemes"
Ez némi képen hajaz Pilinszkyre, meg a katolikus egyház álláspontjára, mindenesetre közelebb áll az igazsághoz, mint a mindenki mindenre képes elmélet.

Mariann19 2016.01.04. 16:28:23

@gyalog.galopp:
Számomra a hajléktalannal való összehasonlító példád hibás.
Nem helyes összekeverni az emberi jogokat a tulajdonviszonyokkal.
Ebben az esetben a magántulajdon és a közösségi tulajdon birtoklásáról van szó, az eltérő viszonyok határozzák meg a használat különbözőségét.
"Mérjük fel reálisan a saját helyzetünket, lehetőségeinket és képességeinket."
Ebből kiindulva már beszélhetünk egyenlő jogokról, a döntés a kezünkben van. Vitánk nagy kérdése az, hogy döntésünk után, a megvalósítás szakaszában érvényesülnek e emberi jogaink.

komolytalan samu 2016.02.17. 18:07:07

Vannak érdekes levezetéseid. Az outdoor ipar: a felszerelésmánia és az egészre ráépült infrastruktúra tényleg nevetséges és idegesítő tud lenni, de a piac már csak így működik. Ha természetvédelmi szempontból napi x túrázó fölött már károsítja a környezetet, akkor legyen napi limit, korlátozzák a kiépített infrastruktúrát. Támogatom. Mondjuk a több száz kilométeres sícentrumok, a liftrendszerekkel, szállodákkal minden lehetséges szempontból nagyobb terhelést jelentenek mint a túrázók, de mondom, támogatom.

De az biztos, hogy amikor a börzsönyt, tátrát, kárpátokat, alpokat járom, akkor azt nekem senki nem írta elő, és nem is azért csinálom mert az akarat diadalába képzelem magam, vagy valami hősi túlélőnek. Kedvelem a természetet, rajongok a hegyekért, és néha jólesik otthagyni a várost, fizikailag lefárasztani magam, kikapcsolni. Ennyi.

A túrázók 99% is nagyjából ezek miatt csinálja, fölösleges ebbe a profitorientált világ körmönfont rekreációs hátsó szándékait, és a fogyasztói társadalmat belekeverni. Az emberek leginkább pont az utóbbi elől mennek a hegyekbe. Valamennyire oda is utánuk megy persze, szívós egy dög, de még akkor is töredék annyira van jelen, mint máshol.

maroz 2016.02.19. 07:59:47

@komolytalan samu: Milyen érdekes, hogy hosszú ideig senki nem ír ide semmit, aztán amikor mégis, akkor is baromságot. QED: semmi értelme írni.

komolytalan samu 2016.02.20. 14:10:57

@maroz: Szerintem indoklás nélkül lehülyézni, még kevesebb értelme van.

Kedvelem az írásaid, még ha nem is értek egyet a következtetéseid jelentős részével, de szinte mindnek van egy olyan erős saját szemszöge, amiért érdemes. Ezt kivételesen meghökkentően lilának és túlgondoltnak találom.

Még az sem lehetetlen, hogy félreértettem, bár csodálkoznék rajta, ekkorába még nem futottam bele.

maroz 2016.02.20. 16:47:13

@komolytalan samu: Kinek indokolnék? Neked nincs értelme, mert ha lenne, akkor nem lenne szükség indoklásra, hiszen akkor nem is írtál volna baromságokat. Mást meg nehogy már pont ez érdekelje, szóval nem igazán értelek.

komolytalan samu 2016.02.20. 20:17:22

@maroz: Jó pár éve olvasom, amit és ahogy írsz, zavarba ejtően kínos ezt most látnom. Az egyetlen ok, amiért most utoljára írok, az valószínűleg a hitetlenség.

Hogy az outdoor "elit élmény" és a tömegessé váló túrázás tönkreteszi a természetet, két bőven vitatható és nagyon relatív állítás. Indokoltam.

Az alábbi mondatról viszont azt nem tudtam eldönteni, hogy Bogár László, vagy Drábik János írta: "Ha szétbasszuk a világunkat akkor is, a fő, hogy a tőke minél diverzifikáltabban tudja megújítani a humánerőforrást, mert akkor az hatékonyabban fogja neki termelni a profitot."

Ez részemről egy szikár és kicsit csalódott megállapítás. Hogy neked mit jelent, az már nem érdekel.

Üdvözlettel.

maroz 2016.02.20. 23:30:28

@komolytalan samu: Eddig se érdekelt, ne arcoskodj már. Amíg azt hitted, hogy megegyezik a hiteddel amiket írok addig jó véleményed volt, ám most, amikor nyilvánvalóvá tettem, hogy nem azt gondolom, amit vélsz, hogy gondolok benyomtad a durcit. Ismerős. De láthatod, már nem zavar, pont ezért hagytam abba az írást. Baromira nem érdekel, hogy ki miről mit gondol és akit az érdekelne, hogy én mit gondolok azt se érdekelje, mert minek.

A legjobbakat neked is.

kalbász 2017.02.27. 13:23:27

@maroz: Kár, én szívesen olvastam akár tetszett akár nem.

francoska 2018.01.13. 09:39:32

Én is. Sajnálom, hogy így gondolod.
süti beállítások módosítása